Ситуацията на пазара за телевизори става все по-сложна за производителите. Цените доближават рекордно ниски нива, но продажбите продължават да намаляват.

Спадът в търсенето на телевизори се обяснява с факта, че повечето потребители в Северна Америка, Европа и някои части на Азия имат в домовете си по два или повече телевизори. Докога ще издържат производителите при тези условия?

ТВ индустрията прибягва до уловки, за да продаде на клиентите модели от следващо поколение, но се наблюдава и процес на постоянен спад в цените. А това може да се окаже сериозен проблем за тази индустрия, пише ecommercetimes.com.

Цените на телевизорите в момента са паднали до рекордно ниско ниво, като се отчете инфлацията и размера на екраните.

През 50-те години на миналия век цените се колебаеха от 129 до 1295 долара. Когато през 1955 г. Raytheon представи своя 21-инчов цветен телевизор, той се продаваше мигновено на цена от 795 долара - покупка, която бе трета по стойност след разходите за дома и колата.

Днес телевизорите струват по-малко от месечния разход за продукти в магазина на средностатистическо четиричленно семейство. Това обяснява защо към края на 1957 г. бяха продадени само 150 хиляди цветни телевизора.

Цените на телевизорите достигнаха своя апогей по времето, когато Zenith беше принудена да напусне американския пазар. През 70-те и 80-те години Zenith, заедно със Sears и Motorola, се опита да изхвърли от пазара по-евтините японски телевизори по съдебен път, с аргумент, че се погазват антимонополните закони. Но съдът взе решение в полза на японските брандове.

И въпреки че през 90-те години на миналия век американски телевизори вече не се произвеждаха, цените продължаваха да нарастват. През 1994 г. японски 35-инчов цветен телевизор RCA струваше около 2000 долара.

Голямата промяна при телевизорите започна с прехода от аналогово към цифрово излъчване и навлизането в ерата на телевизията с висока резолюция, или HDTV. В края на 90-те и началото на новия век цените на HDTV телвизорите все още беше висока колкото тяхната резолюция. Sony пусна първата си линия плазмени 42-инчови HDTV модели на цени над 10 хиляди долара. По това време HDTV не беше дори мечта, а фантастика.

Но така както Sony и Panasonic отнеха пазара от американските брандове RCA и Zenith, две компании от Южна Корея - Samsung и LG атакуваха агресивно пазара и претърпяха корпоративни превъплъщения. Малцина си спомнят производителя на евтина електроника Lucky Goldstar. Преименувайки се в LG, компанията се утвърди като производител на телевизори от най-висок клас. LG започна да предлага телевизори, които вече не бяха мечта или фантазия, а е реалност, макар и все още скъпоструваща.

Цените на телевизорите от 2005 г. насам не следват инфлацията. Те действително намаляват, което предизвика вълнения в индустрията. Някои премиум играчи като Pioneer излязоха от пазара, а други модернизираха своите предложения. Производството на скъпи плазмени телевизори беше прекратено, тъй като потребителите направиха избор в полза на по-достъпните LCD/LED модели.

ТВ индустрията претърпя удар, когато през 2008 г. се развихри световната икономическа криза. В отговор, за да поддържат продажбите, производителите предложиха нови модели с по-големи екрани и допълнителни функции като 3D. Но в крайна сметка 3D се оказа една от най-големите грешки в историята на телевизорите. Макар че хората не искаха тази функция, производителите настойчиво се опитваха да им я продадат, а сега се отказаха от нея.

Последният голям тласък е 4К резолюцията, която превъзхожда в пъти считания все още за перспективен HDTV стандарт. За производителите на телевизори 4К се явява решение на проблема с размиването на ценовите ориентири, както и аргумент за продажба на нови телевизори - и в това е същността на проблема.

С приемането на стандарта HDTV, производителите видяха масов ръст на продажбите, но сега почти няма причина за покупка на телевизор от следващо поколение и индустрията не може да се върне към обичайния си цикъл на замяна. При тези условия, производителите се втурнаха да поддържат високо търсене, което доведе до намаляване на цените на телевизорите.

Подобно на това как японските брандове избутаха от пазара американските, а по-късно те бяха изместени от корейските производители, сега китайските играчи намаляват цените. Но този цикъл не може да продължи, защото пазарът ще заприлича на пирамида, при която производството на телевизори изпреварва населението. ТВ индустрията се опитва да убеди потребителите да заменят продукт, който всъщност не се нуждае от замяна.

Очевидно решение при създалата се ситуация е да бъдат повишени цените на телевизорите, макар и това да звучи антипотребителско. Възможно е цените да поскъпнат с връщане на производството в САЩ. В момента поне два нишови производителя произвеждат част от телевизорите си в САЩ - Seura и SunBrite TV, а Element Electronics има завод в Южна Каролина.

Съвременните телевизори могат да работят 30 000 и дори повече часове, така, че е нормално да бъдат по-скъпи устройства, е не просто стоки-еднодневки, от които потребителите трябва да се избавят преждевременно.

Източник: TechNews.bg