Да, театрите не произвеждат автомобили. Музеят не може да сключи аутсорсинг договор с някой чуждестранен партньор. Образователният център не може да обере реколтата в полето. Обаче някак винаги държавите със силни образование и култура имат и силен и успешен бизнес, а другите остават на опашката. Като България, в която хората отделят най-малко от бюджета и времето си за духовното и в същото време са устойчиво последни в ЕС по заплати, продължителност на живота и щастие от него.
Екип от млади хора иска да помогне на възможно най-много хора да открият връзката между култура и просперитет. Води ги идеята, че амбициозният бизнес има амбиции и за развитието на служителите си. Затова и предлага нетрадиционна социална придобивка, която става все по-популярна у нас - картата "Знание+".
Тя предлага преференциални цени за посещения на десетки културни обекти у нас, отстъпки при покупки от обекти като книжарници и по-изгодно записване за различни езикови и професионални курсове - както за деца, така и за възрастни. Работодателят може да поеме месечната такса за картата или да даде възможност на служителите си да се снабдят с нея.
"Знание+" вече си партнира с десетки фирми и има стотици потребители, като това е само началото на голямо разрастване на партньорската мрежа през следващите месеци, категоричен е Марио Мишев от екипа на платформата.
Отвъд спорта, транспорта и здравето
"Установихме, че когато се говори за социални придобивки, просто няма такава услуга, която да е за култура и образование. Акцентът най-често е спорт, транспорт и здравеопазване", разказва пред Money.bg Мишев. Допълнителна мотивация да развият идеята си дава пандемията с тежките щети, които нанесе на културния сектор по света и особено у нас - само за да станат нещата още по-сложни с галопиращата инфлация след края на противоепидемичните мерки.

Източник: Знание+/Личен архив
При предварителната работа по проекта става ясно, че културният сектор у нас е твърде нехомогенен, но екипът отрано се концентрира върху партньорската мрежа: "За да привлечеш клиенти, трябва да предлагаш изключително качествен продукт". Започват срещи с културните институции. Мишев признава, че "спасителен пояс" е бил фактът, че по-голямата част от екипа е от Сдружение "Българска история", което от 10 години развива дейност и е създало контакти.
"Разбира се, изцяло нов модел за един консервативен сектор, какъвто е културният, е трудно да се наложи. На места срещнахме абсолютно 100-процентово разбиране. Това са и първите ни партньорства, при които отидохме почти без нищо", разказва той и дава примери с подобни институции с отворени към новото ръководители и екипи - Софийската опера и балет, Националния политехнически музей, Театър "Българска армия".
Твърде очаквано, реакцията на други места е по-различна: "Срещнахме дори абсурдни отговори - "Бидейки държавна институция, аз като директор на институция Х, нямам нужда от нови посетители, защото съм към бюджета". Това не е отговор и никога не може да ме задоволи като отговор - то е абсурдно и може би в голяма степен олицетворява проблемите, които наблюдаваме в културния сектор".
Вече гледат отвъд София
"Знание+" се предлага на бизнеса от около 2 месеца. От платформата вече са провели над 150 срещи с различни компании, като вече има сключени договори както с големи работодатели, така и с микропредприятия с по 5-10 служители. Очакването е след лятото още много фирми да се присъединят към "Знание+".
"Факт е, че имаме първите си клиенти - нещо, което не очаквахме толкова бързо, защото, спазвайки стандарта на стартъп логиката, би отнело месеци, дори година да наложим своя продукт. Успяваме да го налагаме с по-бързи темпове, отколкото очаквахме. Това е и причината още този месец да излезем извън София като физически обекти", посочва Мишев.
През този месец ще бъдат добавени културни обекти и образователни центрове в Пловдив и Варна, а до края на годината ще има такива и в Бургас, Стара Загора и Русе. Амбицията е да стигнат до всеки областен град.
Експанзията идва и след обратна връзка от работодателите, част от чиито служители след пандемията са останали да работят дистанционно от родните си градове: "Дори компанията да харесва придобивката, ако хората, ситуирани в София, получават повече стойност от тези извън София, това не е справедливо".
От "Знание+" работят за това до края на 2023 г. да работят с 300 обекта в цялата страна и поне 10% от тях да са насочени специално към децата на служителите. Вече не се налага да са проактивната страна - търсят ги за партньорства.
Ролята на бизнеса
За Марио Мишев и останалите от екипа на "Знание+" компаниите не са просто клиенти, които плащат по 10 лева на месец за всяка карта. Според тях отговорният бизнес трябва да има основна роля в преодоляването на апатията към духовното. Затова и картата не се предлага индивидуално, а винаги през работодателя.
"Ако работодателят желае да подкрепи културното обогатяване на своите служители и им връчи картата, това ще е и за негово добро - ако иска да задържи тези служители дълго, те трябва да придобият нови знания и умения и да се усъвършенстват", категоричен е Мишев.

Източник: Знание+/Личен архив
Наясно е, че в момента най-активни са тези служители, които така или иначе посещават културни прояви, но смята, че именно с тяхна помощ ще бъдат увлечени и останалите: "Това се получава - от компания, с която през март сме сключили договор, получаваме през април заявка за допълнителни карти. Тоест, хора, които през март не са проявили интерес, са получили през април информация, която ги е убедила".
"Знание+" се подготвя за голям скок - както в обхвата, така и в партньорската си мрежа. От екипа се надяват един ден да имат десетки хиляди потребители. Ако успеят, това ще е добра новина - и то не само за тях. Нека пак си спомним за връзката между културата и просперитета на една държава.