Да, театрите не произвеждат автомобили. Музеят не може да сключи аутсорсинг договор с някой чуждестранен партньор. Образователният център не може да обере реколтата в полето. Обаче някак винаги държавите със силни образование и култура имат и силен и успешен бизнес, а другите остават на опашката. Като България, в която хората отделят най-малко от бюджета и времето си за духовното и в същото време са устойчиво последни в ЕС по заплати, продължителност на живота и щастие от него.

Екип от млади хора иска да помогне на възможно най-много хора да открият връзката между култура и просперитет. Води ги идеята, че амбициозният бизнес има амбиции и за развитието на служителите си. Затова и предлага нетрадиционна социална придобивка, която става все по-популярна у нас - картата "Знание+".

Тя предлага преференциални цени за посещения на десетки културни обекти у нас, отстъпки при покупки от обекти като книжарници и по-изгодно записване за различни езикови и професионални курсове - както за деца, така и за възрастни. Работодателят може да поеме месечната такса за картата или да даде възможност на служителите си да се снабдят с нея.

Пламен Донев, ИДЕС: Не може да се намалява заплатата на служителите и това да се компенсира с предоставени ваучери

Пламен Донев, ИДЕС: Не може да се намалява заплатата на служителите и това да се компенсира с предоставени ваучери

Пламен Донев, дипломиран експерт - счетоводител и старши мениджър в „Делойт България“, пред Money.bg

"Знание+" вече си партнира с десетки фирми и има стотици потребители, като това е само началото на голямо разрастване на партньорската мрежа през следващите месеци, категоричен е Марио Мишев от екипа на платформата.

Отвъд спорта, транспорта и здравето

"Установихме, че когато се говори за социални придобивки, просто няма такава услуга, която да е за култура и образование. Акцентът най-често е спорт, транспорт и здравеопазване", разказва пред Money.bg Мишев. Допълнителна мотивация да развият идеята си дава пандемията с тежките щети, които нанесе на културния сектор по света и особено у нас - само за да станат нещата още по-сложни с галопиращата инфлация след края на противоепидемичните мерки.

Снимка 617415

Източник: Знание+/Личен архив

При предварителната работа по проекта става ясно, че културният сектор у нас е твърде нехомогенен, но екипът отрано се концентрира върху партньорската мрежа: "За да привлечеш клиенти, трябва да предлагаш изключително качествен продукт". Започват срещи с културните институции. Мишев признава, че "спасителен пояс" е бил фактът, че по-голямата част от екипа е от Сдружение "Българска история", което от 10 години развива дейност и е създало контакти.

"Разбира се, изцяло нов модел за един консервативен сектор, какъвто е културният, е трудно да се наложи. На места срещнахме абсолютно 100-процентово разбиране. Това са и първите ни партньорства, при които отидохме почти без нищо", разказва той и дава примери с подобни институции с отворени към новото ръководители и екипи - Софийската опера и балет, Националния политехнически музей, Театър "Българска армия".

Над 650 хил. служители получават средно по 150 лв. ваучери за храна от работодателите

Над 650 хил. служители получават средно по 150 лв. ваучери за храна от работодателите

Това сочат данни на Асоциацията на операторите на ваучери за храна в България

Твърде очаквано, реакцията на други места е по-различна: "Срещнахме дори абсурдни отговори - "Бидейки държавна институция, аз като директор на институция Х, нямам нужда от нови посетители, защото съм към бюджета". Това не е отговор и никога не може да ме задоволи като отговор - то е абсурдно и може би в голяма степен олицетворява проблемите, които наблюдаваме в културния сектор".

Вече гледат отвъд София

"Знание+" се предлага на бизнеса от около 2 месеца. От платформата вече са провели над 150 срещи с различни компании, като вече има сключени договори както с големи работодатели, така и с микропредприятия с по 5-10 служители. Очакването е след лятото още много фирми да се присъединят към "Знание+".

"Факт е, че имаме първите си клиенти - нещо, което не очаквахме толкова бързо, защото, спазвайки стандарта на стартъп логиката, би отнело месеци, дори година да наложим своя продукт. Успяваме да го налагаме с по-бързи темпове, отколкото очаквахме. Това е и причината още този месец да излезем извън София като физически обекти", посочва Мишев.

Колко европейци работят в областта на културата и къде е България?

Колко европейци работят в областта на културата и къде е България?

Заетите в индустрията са се увеличили за около 5 години

През този месец ще бъдат добавени културни обекти и образователни центрове в Пловдив и Варна, а до края на годината ще има такива и в Бургас, Стара Загора и Русе. Амбицията е да стигнат до всеки областен град.

Експанзията идва и след обратна връзка от работодателите, част от чиито служители след пандемията са останали да работят дистанционно от родните си градове: "Дори компанията да харесва придобивката, ако хората, ситуирани в София, получават повече стойност от тези извън София, това не е справедливо".

Къде искат да работят служителите в България: Топ 50 на най-желаните работодатели

Къде искат да работят служителите в България: Топ 50 на най-желаните работодатели

Технологичният сектор е водещ, заедно с производителите на хранителни стоки и напитки

От "Знание+" работят за това до края на 2023 г. да работят с 300 обекта в цялата страна и поне 10% от тях да са насочени специално към децата на служителите. Вече не се налага да са проактивната страна - търсят ги за партньорства.

Ролята на бизнеса

За Марио Мишев и останалите от екипа на "Знание+" компаниите не са просто клиенти, които плащат по 10 лева на месец за всяка карта. Според тях отговорният бизнес трябва да има основна роля в преодоляването на апатията към духовното. Затова и картата не се предлага индивидуално, а винаги през работодателя.

"Ако работодателят желае да подкрепи културното обогатяване на своите служители и им връчи картата, това ще е и за негово добро - ако иска да задържи тези служители дълго, те трябва да придобият нови знания и умения и да се усъвършенстват", категоричен е Мишев.

Снимка 617416

Източник: Знание+/Личен архив

Наясно е, че в момента най-активни са тези служители, които така или иначе посещават културни прояви, но смята, че именно с тяхна помощ ще бъдат увлечени и останалите: "Това се получава - от компания, с която през март сме сключили договор, получаваме през април заявка за допълнителни карти. Тоест, хора, които през март не са проявили интерес, са получили през април информация, която ги е убедила".

"Знание+" се подготвя за голям скок - както в обхвата, така и в партньорската си мрежа. От екипа се надяват един ден да имат десетки хиляди потребители. Ако успеят, това ще е добра новина - и то не само за тях. Нека пак си спомним за връзката между културата и просперитета на една държава.