Пандемията ни научи, че не всяка среща заслужава както физическо присъствие, така и вратовръзка. Тръмп и Мъск в момента ни учат, че даже доброто възпитание не е задължителен елемент от работното общуване. Това работи за тях, но за останалите няколко милиарда простосмъртни по тази планета може би не е лоша идея да си припомним що е то бизнес етикет.

Списание Entrepreneur събира някои от най-важните правила за съвременното общуване с колеги и клиенти, с чиято помощ няма да изглеждате като варварин на следващата среща. Не само това, но живеем в такова време, че даже простичката демонстрация на нормалност може да допринесе за по-уважително отношение от страна на събеседника.

Става дума за наистина базови неща.

Да започнем от прикачените файлове

Вече почти няма как преди бизнес среща да не се обменят някакви данни. Особено дразнещи са имейлите с гигантски прикачени файлове. Изпращат се бавно, защитите от вируси и спам откачат и след месец и половина трябва да ги триете, защото от IT настоятелно молят да намалите нарасналата си до 50 гигабайта пощенска кутия.

Има предостатъчно (безплатни) инструменти за ефективна компресия на информацията или облачни платформи за безопасно изпращане на файлове.

Приятелството в офиса: Плюсове и минуси

Приятелството в офиса: Плюсове и минуси

В края на краищата, ние прекарваме повече време на работа, отколкото навсякъде другаде

Затова и все по-чести стават ситуациите, в които изпращането на 10-20-30 мегабайтови имейли изглежда по-скоро като проява на ниски технически познания или мързел.

Планирането на срещите

Ако организирате среща, винаги трябва да имате дневен ред! Хаотичните събирания изнервят всички участващи, а в същото време много рядко постигат някакъв резултат.

Вторият важен момент е продължителността. Срещата трябва да започне и да приключи в предварително заявените часове - иначе остава впечатлението, че не се уважава ценното време на участниците.

Без звук и разсейване

Това изглежда очевидно, но всеки е бил на среща, прекъсвана от случайно звънящи телефони. Неприятно е и разбива ритъма на разговора.

Проучване: Костюмите и вратовръзките напускат офиса

Проучване: Костюмите и вратовръзките напускат офиса

Над 70% от работещите се обличат неформално

Не е важно просто да спрете звука - не гледайте телефона си. Всичко друго показва първо неучтивост към организатора, а освен това ви поставя и в неизгодна позиция за ефективно участие.

Пуснете камерата

Видео срещите станаха стандартна практика, независимо дали използваме Zoom, Teams или друга платформа. В много от тези сесии множество участници избират да не активират камерите си, често защото изпълняват няколко задачи едновременно.

Невключването на камерата е толкова лошо, колкото и незаглушаването на телефона. Това е неуважително и може да се избегне.

Отговаряйте (разумно) бързо

Няма значение дали говорим за телефонни обаждания, текстови съобщения или имейли - своевременната реакция е нещо, което се цени високо.

Дори ако не можете да предоставите пълен отговор, потвърждаването за получаване е от съществено значение. Уведомете другия човек, че сте получили съобщението му и ще му отговорите възможно най-скоро.

14 млн. души скоро няма да бъдат търсени от шефа извън работно време

14 млн. души скоро няма да бъдат търсени от шефа извън работно време

Кога и в България ще бъде регламентирано среднощното възлагане на задачи?

Разбира се, това не значи да връщате некритични мейли в 2 през нощта - ценете и собственото си време.

Четете ги тия имейли...

Хората са заети, но това не е извинение за неграмотност. Четете по два пъти всеки имейл преди изпращането му и проверявайте специално дали е адресиран до подходящите хора.

Ако изпращате на някого прикачен файл, отворете прикачения файл преди изпращане, за да потвърдите, че сте прикачили правилния файл. Опитайте се да не бързате, тъй като именно тогава най-често се допускат грешки.