Искали ли сте някога да бъдете шеф поне за един ден? А знаете ли какво е "обратно наставничество"? Всъщност, това ви дава шанса да размените местата с вашия началник и да му покажете какво е той да бъде на ваше място. Цитиран от BBC нов доклад, свързан с пазара на труда, показва, че ако се борите да изведете кариерата си на следващото ниво, имате уникална идея, която искате да споделите, или сте нов в компанията, но имате опит, за който знаете, че ще подобри крайния резултат, обратното наставничество може да е точно за вас.

При обратното наставничество вие сте менторът със специфичен опит, за който вашият шеф иска да знае, и двамата работите заедно, за да излезете с нови идеи, за да направите вашата организация по-добро място за работа. Като наставник можете да споделите своя опит с някой, който е нетърпелив да изслуша, да обсъди нови идеи и да изгради ценни работни отношения с вас.

Снимка 589884

Източник: iStock by Getty Images

Откъде идва терминът обратното наставничество?

Обратното наставничество не е нещо ново. Загрижен от бързите темпове на технологичните промени, през 1999 г. главният изпълнителен директор на General Electric Джак Уелч съчетава около 500 старши и младши служители. Той смята, че "всеки в организацията носи нещо на масата".

14 млн. души скоро няма да бъдат търсени от шефа извън работно време

14 млн. души скоро няма да бъдат търсени от шефа извън работно време

Кога и в България ще бъде регламентирано среднощното възлагане на задачи?

Амбицията на Уелч беше младшият персонал да споделя своя опит с висшия персонал, което е важно да надхвърли използването на технологията (която вероятно ще продължи да се променя), което подтиква висшите ръководители да преосмислят ролята на технологията като възможност да бъдат конкурентоспособни в бързо променяща се бизнес среда.

Други добре известни организации като Unilever, Deloitte, Procter & Gamble, Target, Cisco, UnitedHealthcare, General Motors и Fidelity са инициирали програми за обратно наставничество. Те са активирали споделеното обучение между служители с различен опит, опит и роли, за да направят своите организации по-желано място за работа.

И тъй като поколенията на бейби бумърите, Gen X, милениалите и Gen Z работят рамо до рамо, може да има пропуски в стиловете на комуникация, очакванията за работа и използването на технологиите. Често програмите за обратно наставничество се основават на ценностите на разнообразието и включването, за да се създаде работно място, където обменът на мнения се извършва в безопасна среда. Това може да помогне за преодоляване на тези пропуски, като подчертава необходимостта висшите ръководители да преосмислят организационната култура и непрекъснато да преосмислят бъдещето на работата.

Защо има значение?

Досега обратното наставничество се използва широко в частния сектор. Въпреки че е бил използван в компании, той също така представлява трансформираща възможност за организациите на висшето образование и публичния сектор да преосмислят традиционните представи за наставничество, за да насърчат по-приобщаващи и разнообразни работни места.

Ирландската активистка за приобщаване на хората с увреждания Каролайн Кейси е водещ автор в цитиран от местната RTE доклад за начина, по който мислим за наставничеството. Тя стартира нова инициатива, наречена Generation Valuable на Световния икономически форум през 2022 г. Схемата набира 500 души с увреждания, за да обучават изпълнителни директори и бизнес лидери в техните организации как да направят своите компании по-приобщаващи, като същевременно създават лидери на утрешния ден, които декларират своето увреждане, вместо да го крият.

Снимка 675134

Източник: iStock

Този подход признава, че експертизата и приносът към знанието не винаги са съобразени с възрастта или годините опит на служителя. Опитните и нововъзникващите лидери изпитват разлики в ценностните системи на поколенията. Тъй като хибридните работни места се превръщат в норма, е време да разгледаме възможностите, които тези пропуски предоставят и как нашите организации могат да насърчат по-силно чувство за учене между поколенията сред служителите.

Докато обратното наставничество предоставя възможност на работодателите да се докоснат до нови перспективи и да научат за живия опит на своите служители, връзките между наставник и наставляван могат да се разпрострат отвъд работното място и отношенията между работодател и служител. Наскоро Metropolitan Police в Лондон ангажира три тийнейджърки от The Girls' Network да наставляват жени полицаи, за да им помогнат да изградят по-добри отношения с населението, което обслужват, и да придобият нови перспективи за криминалните и социални проблеми в тези общности.

"Искам по-висока заплата" и "Искам да започна свой бизнес" са топ причини за напускане на работа в момента по света

"Искам по-висока заплата" и "Искам да започна свой бизнес" са топ причини за напускане на работа в момента по света

Заплатата е средство за привличане на кадри, но не непременно за задържане

Предимства и предизвикателства

Обратното наставничество насърчава споделянето на знания между по-неопитен персонал и висши ръководители и предизвиква йерархиите, създавайки място за иновации и по-динамична организационна култура. Ключът към предизвикателството на йерархиите чрез обратно наставничество е чрез насърчаване на мислене за растеж, основано на откритост и любопитство за учене.

Нагласата за растеж е вярата, че човек може да се учи от грешките, да отразява своята практика и да бъде отворен за нови предизвикателства и идеи. Затвореното мислене, което е устойчиво на промяна, приема традиционни наставнически роли и има несъответстващи очаквания по време на обратния процес на наставничество, може да повлияе на качеството на взаимодействията между наставника и наставлявания.

Успехът на обратната менторска връзка зависи от изграждането на взаимоотношения, основани на взаимно уважение и доверие, проправящи пътя за вдъхновение, иновации и творчество. Риск за менторите е синдромът на самозванеца - липсата на увереност да споделят идеите си, да водят дискусията и да дават обратна връзка на своите по-старши колеги.

Въпреки че въздействието на инициативата за обратно наставничество отнема време, както менторите, така и техните наставлявани се възползват от взаимното обучение, споделянето на знания, сътрудничеството и подобрената комуникация, дори ако тези ползи понякога са трудни за измерване.

Какво трябва да правим по отношение на обратното наставничество?

Пилотната програма ENGAGE на UCC работи с 12 жени ментори и 12 наставлявани (старши ръководители) от четири организации, които са се ангажирали с обратно наставничество. Преди да започнат програмата, менторите разкриха опасения относно увереността да водят разговори със своите наставлявани. Те изтъкнаха тази инициатива като важна възможност за преодоляване на пропастта между старши служители и служители в началото на кариерата.

Всички наставлявани гледат на програмата като на възможност за развиване на нови знания, които ще информират как работят с персонал в ранна кариера в бъдеще. Докато работим за създаването на по-справедливи организации, важно е да преосмислим как наставляваме другите. Трябва да проучим нови начини за подобряване на ученето и по-добра подкрепа на жените и слабо представените групи в тяхното кариерно израстване, помагайки за изграждането на разнообразни, иновативни екипи, готови да се справят с предстоящите предизвикателства.

Програмите за обратно наставничество във вашата организация могат да подчертаят пропуските и неравенствата в уменията и знанията и тази уникална възможност дава на вас и вашия наставляван пространството да говорите за идеи и решения, които ще бъдат от полза за вас и хората, с които работите. Защо не заемете мястото си на масата и не бъдете шефът, когото работното ви място иска да чуе?

10 качества на добрия началник

10 качества на добрия началник

Често хората напускат работата си заради лош шеф