Поне пет компании се състезават за надмощие на руския онлайн пазар, като зад повечето от тях стоят банкери и руски милиардери. Най-големият от тях обаче е малко по-различен не само заради мащаба си, но и заради човека, който го създава.

Това е учителка по английски и майка на четири деца, която основава компанията в апартамента си в Москва докато е в отпуск по майчинство.

"В началотоправех всичко сама - събирах стоките, доставях ги до клиентите в другите части на Москва, като пътувах с метрото или с автобуси", разказва Татяна Бакалчук, която днес е главен изпълнителен директор на Wildberries и ръководител на 15 000 служители.

Показателно за бързия успех на платформата, създадена от нея, е това, че през миналата година компанията отчита продажби за 1 милиард долара или с 40% повече в сравнение с 2016 година.

Преди 12 години Бакалчук създава Wildberries за жени като нея - майки с ограничен бюджет и време за пазаруване. Когато започва, тя поръчва дрехи от германски онлайн каталог, сканира снимките им и ги публикува на уебсайта.

На клиентите не се налага да предплащат за избраната от тях стока, а Бакалчук носи поръчките до дома им.

Днес с около 7% дял от онлайн пазара в Русия, изчисляван на 14 милиарда долара, според данните на Data Insight Wildberries е най-голямата компания за интернет търговия в страната.

Другите двама големи играчи - AliExpress на китайския гигант Alibaba и Yandex.Market, имат по-големи продажби от Wildberries, но те имат различен бизнес подход, като те само осигуряват платформа за продажба на стоки за търговци предимно от Китай. От друга страна Amazon не предлага услуги в Русия.

"Сред руските онлайн магазини Wildberries е с най-добра мрежа за доставки, както и с лоялна клиентска база", казва Фьодор Вирин от Data Insight. Компанията обаче разчита на самоиздържане и това я прави по-уязвима в сравнение с конкурентите й, които имат други източници на финансиране.

Другите големи руски сайтове - M.video и Ozon.ru, са контролирани от милиардерите Михаил Гуцериев и Владимир Евтушенков.

"Топ 5 на компаниите заедно контролират около една четвърт от пазара. Със сигурност ще има консолидации", казва Вирин. "Накрая ще останат само няколко големи играчи", допълва той.