Пускането на нов продукт е трудно начинание и не винаги планът сработва. Според авторите на книгата "The New Launch Plan" по-малко от 3% от новите потребителски стоки в света надвишават продажбите за първата година от 50 милиона долара - това е считано за еталон за изключително успешен старт, смятат те.

Дори й най-успешните имена в бизнеса са имали своите моменти (провали).

Ето един поглед към някои от тези провали и какво можем да научим от тях. Списъкът е изготвен от Business Insider и включва пуснати на пазара продукти, които се оказват пълен провал.

1.Интелигентните очила Ray-Ban на Meta

През септември 2021 г. Ray-Ban пуска чифт смарт очила в партньорство с Meta, наречени Ray-Ban Stories. По онова време очилата се считат за футуристични, но и зловещи. Те позволяват на потребителите да правят снимки или видеоклипове чрез малки камери с гласово активиране и микрофони, разположени в двата ъгъла на рамките. Все пак може да е твърде рано да ги наречем пълен провал: Meta планира да пусне второ поколение на очилата тази есен.

2.Ховърбордът Jetson Rogue

Снимка 247656

Източник: Пресцентър ДАМТ

През март Комисията за потребителски стоки на САЩ изтегли 53 000 42-волтови ховърборда Jetson Rogue на компанията Jetson Electric Bikes след множество сигнали, че са се запалили. Имаше дори две жертви, заради тези инциденти.

Компанията заяви, че литиево-йонни батерии в скутерите имат потенциал да прегреят и потенциално да се запалят.

3.Платформата Quibi

Снимка 501867

Източник: Instagram / relleonfilms

Американската платформа Quibi беше абонаментна услуга за създаване на кратко видео, която стартира на фона на пандемията и еуфорията около нея продължи само шест месеца.

Платформата беше основана от бившия главен изпълнителен директор на Dreamworks Джефри Катценберг. В деня на пускането си обаче Quibi събра само 300 000 изтегляния, изоставайки от 4-те милиона, които Disney Plus имаше при стартирането си, съобщи Insider.

През май тази година Каценберг заяви, че пандемията от коронавирус причината платформата да не е успешна. Тя има само 3,5 милиона потребители към онзи период. До юни компанията започна да съкращава служители, а до октомври дори напълно затвори.

4. AirPower

Apple имаше големи амбиции да пусне подложка за зареждане, която може да захрани до три устройства едновременно като iPhone, Apple Watch и AirPods например. Компанията обяви продукта през 2017 г. заедно с iPhoneX с планове за пускане на пазара през следващата година.

Идеята изглежда добра и звучи като джаджа, която да спестява време, до продуктът никога не е бил пуснат, отчасти заради проблеми с управлението на загряването.

5.Машина за сок Juicero

Снимка 290054

Източник: juicero.com

Стартираща компания от Силициевата долина Juicer започна да набира средства през 2013 г. с мисия да пусне на пазара "първата домашна система за студено пресован сок", според основателя Дъг Евънс.

Машината е на цена от 399 долара. Нещата за компанията обаче започнаха да вървят зле, когато се постави под въпрос прекомерната цена на машината. До юли 2017 г. компанията обяви, че ще претърпи "стратегическа промяна", за да намали цената на своя продукт. Следващия септември тя обяви, че ще прекрати изцяло дейността си.

6.Хранителни барчета Soylent

На компанията Soylent, която произвежда "заместители на хранене" и се наложи да изтегли барчетата- заместител на хранене през октомври 2016 г., които беше пуснала на пазара само месеци преди това. Поводът бяха оплаквания от потребители, че блокчетата ги карат да се чувстват зле. Симптомите варират, но най-често срещания е стомашно неразположение. (Компанията все още продава блокчета, които сега са по 100 калории всеки.)

През годините компанията също изтегля или спира продажбите на шейк и то многократно. Компанията изтегля своя шейк след изтеглянето на барчетата през 2016 г., а през 2017 г. изтегля 890 кутии веган прах, в който се съдържат млечни продукти.

7.Samsung Galaxy Note 7

Снимка 257313

Източник: GettyImages

Това е един от телефоните на Samsung, но за съжаление имаше малък проблем, при който от време на време се запалваше и/или експлодираше. Имаше една кола, която уж беше опожарена от един. Телефоните бяха напълно забранени при полети и Samsung трябваше да изтегли цялата линия.

Линията Note обаче продължава - най-новата версия е Samsung Galaxy Note 8.

8.Google Glass

Снимка 272229

Източник: iStock

Очилата за добавена реалност на Google изглеждаха предопределени да се превърнат в една чудесна джаджа. След като потребителите започнаха да използват Google Glass през 2013 г. - те започнаха да изразяват опасения, че устройството е твърде добро в записването и заснемането на изображения. В крайна сметка потребителите започнаха да се оплакват от неговата цена, функционалност и дизайн. В резултат на това през януари 2015 г. Google обяви че ще спре производството на Google Glass.

9.Facebook Home

С Home Facebook се опита да стане начален екран на вашия телефон. Не успя. За по-малко от месец след пускането, двугодишният абонаментен план падна от цена $99 на $0,99. Според критици: Home работи само за най-фанатичните потребители. "Добро е за пристрастени към Facebook".

10.Microsoft Zune

През 2006 г. Microsoft пусна Zune, който трябваше да се конкурира с iPod. Изглеждаше, че Zune наистина ще претърпи провал, защото не предлагаше много повече от съществуващите функции на iPod. Единственото му предимство изглежда беше, че потребителите могат да споделят песни между Zunes. Освен това Apple вече имаше почти 80% от пазара при стартирането. Пет години по-късно Microsoft обяви, че ще спре да пуска нови модели.

11.HP TouchPad

През 2011 г. HP се отказа от TouchPad и мобилна операционна система WebOS след само месец и половина на пазара. Таблетът не успя да се конкурира добре с iPad, като продаде само 25 000 бройки през 49-те дни, докато беше наличен в магазините.

12.Таблетът JooJoo

В ерата на Apple iPad за 499 долара по-обикновен таблет, който също струва 499 долара няма как да замести Apple iPad. Накратко - JooJoo излезе през 2009 г. и изчезна до 2010 г.

13.Формат оптични дискове HD-DVD

Спонсориран от Toshiba, HD-DVD трябваше да се превърне в наследник на DVD, когато беше пуснат през март 2006 г. Но водената от Sony Blu-ray в крайна сметка спечели войната, когато Warner Bros. обяви, че "изхвърля" HD DVD за Blu-ray на 4 януари 2008 г. Около месец по-късно Toshiba заяви, че ще спре развитието в посока HD-DVD.

14.Cosmopolitan йогурт - 1999 г.

Списанието Cosmopolitan взе решение да пусне своя марка йогурт през 1999 г. Пазарът обаче вече беше наситен и читателите на Cosmo не се впечатлиха много. Няма информация дали е било добро или не.

15.Сода Orbitz - 1997

Въпреки че содата, която прилича на лава лампа, се харесала на малките деца, потребителите смятали, че има вкус на сироп за кашлица. Продуктът изчезва от рафтовете в рамките на една година след дебюта си през 1997 г.

16.McDonald's Arch Deluxe -1996 г.

Снимка 218452

Източник: GettyImages

През 1996 г. McDonald's представи бургера Arch Deluxe, който така и не се наложи. За да достигне до определена целева група, McDonald's похарчи 100 милиона долара, което го прави един от най-скъпите продуктови провали в историята.

17. Цифровият асистент Apple Newton

Снимка 298176

Източник: Wikimedia Commons

Създаден през 1993 Apple Newton се счита за пример за лошите стари времена на Apple, преди тя да стане най-ценната компания в света. Forbes смята, че Newton се е провалил поради редица причини: цената му е започнала от 700 долара и твърде голям, привлекателен за потребителите.

18. Coors Rocky Mountain Spring Water

Водата Coors Rocky Mountain Spring Water излиза през 1990 г. и не се представя никак добре. Оказва се, че пиещите бира искат само едно нещо компанията, която преди това продава само алкохолни напитки - бира! Въпреки това компанията продължава да бъде един от най-големите пивовари в света.

19.RJ Reynolds бездимни цигари

През 1989 г. RJ Reynolds пуска бездимни цигари, точно когато кампаниите срещу тютюнопушенето се разгорещяват. RJ Reynolds влага 325 милиона долара в новия продукт. Те не се харесаха и хората не ги купуваха - така че четири месеца по-късно просто ги няма.

20.Pepsi A.M. и Crystal Pepsi

Снимка 616509

Източник: Getty images

През 1989 г. Pepsi се опита да се насочи към хората, които пият кола на закуска с Pepsi A.M. Звучи абсурдно и явно е било, защото продължава да бъде на пазара само година. През 1992 г. Pepsi опита отново, този път с прозрачна кола: "Crystal Pepsi", която също не стана хит.