Градовете бързо стават "умни" и влиянието им върху живота на хората може да бъде огромно.

Умните камери по пътищата на Сингапур ограничават трафика в зависимост от обема му и улесняват пътуването на хиляди коли всеки ден. В Каунас, Литва разходите за паркиране автоматично се приспадат от банковите сметки на шофьорите, когато паркират автомобилите си. В много градове времето на обществените автобуси се обявява на всяка спирка с почти перфектна точност. Безплатният Wi-Fi вече е достъпен на цели територии.

Днес подобряването на градските услуги чрез дигитална трансформация е огромна индустрия, доминирана от компании като Cisco и IBM, пише Fast Company. Но идеята за "умен град" обхваща повече от интелигентното приложение на технологиите в градските райони. Те трябва да допринасят за по-устойчиво развитие на градовете и подобряване на качеството на живот на хората, живеещи там.

Ето защо екип от изследователи от бизнес училището IMD в Швейцария и Сингапурския университет за технологии и дизайн съставя индекса Smart City. Те за пръв път се опитват да оценят представите на хората за технологиите, а не самата технология и така да се характеризира "интелигентността" на определеното място. Правят го чрез мащабно проучване сред граждани на 102 града, за да изследват как те гледат на предоставената им технология.

Къде сме ние?

София е класирана към края на списъка с 89-о място. Относно нашите съседи Букурещ заема 85-о, Анкара - 74-о, а Атина е след нас на 95-о.

Ето я и класацията:

Снимка 447765

Източник: IMD Smart City Index 2019

Проблемът с възприятието на технологията

Може да разгледаме Париж, който започва амбициозен проект за препроектиране на града. Инициативата наречена Reinventer Paris започва с предложения от граждани за това как да бъдат използвани и реновирани остарели и излезли от употреба сгради. Освен това обществената програма за споделяне на велосипеди въвежда около 14 000 колела в употреба за целия град, с цел облекчаване на задръстванията и намаляване на замърсяването.

Но пет години след въвеждането му, гражданите все още не усещат ползите. Индексът на умните градове класира Париж на 51-во място от 102 по отношение на способността градската технология да подобрява живота на хората.

Глобалната картина

Важно е дигиталните технологии да допринесат за смислена промяна в живота на хората и градовете да станат наистина умни. Във връзка с това топ 10 на умните градове към 2019 г. са Сингапур (1), Цюрих (2), Осло (3), Женева (4), Копенхаген (5), Окланд (6), Тайпе (7), Хелзинки (8), Билбао (9) и Дюселдорф (10).

Изненадващо е, че градовете, добре познати в световен мащаб с усвояването на новите технологии не са на челни места в класацията. Такъв е случаят с няколко места в Китай - в които правителството инвестира много, за да увеличи достъпа до технологии включително Нанджин (класиран на 55 място), Гуанджоу (57) и Шанхай (59). Така и при Токио - на 62-ра позиция, Ню Йорк на 38-а, а Тел Авив на 46-а.

По-малки и по-умни

Умните градове имат смисъл само, когато технологията отговаря на нуждите на гражданите. Възможността за споделяне на велосипеди ще бъде полезна при инфраструктурата, която улеснява колоезденето.

Хората веднага могат да оценят дадена технология, когато тя пряко решава част от проблемите им. В друго проучване сред 16 града, публикувано в книгата Sixteen Shades of Smart е установено, че Меделин, Колумбия се е превърнал в много успешен интелигентен град, тъй като технологията е насочена към основния проблем на гражданите - безопасността. По същия начин, без огромни инвестиции, общественият Wi-Fi в Рамала, Палестина допринася много за своите хора, като им осигурява достъп до външния свят, който е много по-ценен от всяка система за наблюдение на замърсяването на въздуха.

Установено е също, че за големите градове е по-трудно да станат умни. Повечето на предни позиции са тези със среден размер. Лесно е да се разширят ползите от технологиите за хората в Сан Франциско (класиран на 12-о място с население от 884 000) и Билбао (9-о, с население от 350 000), но е много по-трудно да се направи същото в Лос Анджелис (35-о място, население 4 милиона) и Барселона (48-о място, население 5,5 милиона).

В света има 29 града с повече от 10 милиона души, за които се очаква да нараснат до 2030 г. до 43. Разликите между градовете - дори и тези в една и съща държава - ще продължат да нарастват и ще се търсят все повече дигитални решения на градските проблеми. Но истинският тест ще бъде дали гражданите усещат ползите.

Кои са градовете с най-голямо население в света от 1500 година до днес?

Кои са градовете с най-голямо население в света от 1500 година до днес?

През 16-ти век в най-населения мегаполис живеят едва малко над 600 хиляди души