Две от най-популярните стартиращи финтех компании в Европа правят опит за пробив на американския пазар, но вероятно борбата им за спечелване на клиенти ще бъда трудна, пише CNN Business.
Базираната в Берлин N26 и нейният британски съперник Monzo са привлекли милиони млади хора в Европа към услугите си като предлагат безплатни акаунти, които могат да бъдат отворени за минути чрез смартфона. Потребителите лесно привикват към приложенията на компаниите, които са пълни с иновативни функции, каквито традиционните банки не предлагат. Те не начисляват такси и правят бюджетирането по-лесно.
Все пак обаче са изправени пред сериозна конкуренция в САЩ от утвърдени банки и технологични гиганти, които се опитват да превземат сектора. Според експерти, европейските стартъпи ще трябва да подобрят представянето си, за да впечатлят американците.
Monzo и N26 предлагат мощни средства за бюджетиране. Приложенията им позволяват на клиентите да си изготвят бюджет и да проследяват разходите си, като разделят парите си в различни секции в рамките на една сметка. Те предоставят безплатни тегления от банкомати и улесняват процеса по откриване на акаунтите като ползвателите могат да се регистрират в приложението и след това да верифицират самоличността си чрез видео.
Според двете компании, това са основните функции, които ще им дадат предимство в САЩ.
Освен това, и двете си партнират с големи американски банки, което означава, че клиентите на Monzo и N26 ще се ползват със същата застраховка на депозитите като сметките сключени с утвърдените играчи като JPMorgan Chase и Bank of America.
От британския стартъп твърдят, че американските им клиенти ще могат да сменят доставчиците си на комунални услуги от приложението за по-малко от минута.
От своя страна, N26 планира да предлага по-бързо обработване на заплатите. В Европа компанията начислява месечна такса за бутиковата метална карта, а потребителите плащат за премиум акаунти, които идват с пътна застраховка.
Критиците твърдят, че този тип стартъп европейски банки им напомнят за американските онлайн банки, които бързо изчезват от пазара заради цикъла на бум и спад по време на dotcom балона.
"Моето мнение е, че ще бъде като в края на 90-те", заявява Джоузеф Дикерсън, анализатор от Jefferies Equity Research, пред CNN Business.
Той добавя, че при онлайн банките липсва същото ниво на ангажираност, като при кредиторите, които предлагат телефонно и клоново обслужване на клиенти. Освен това, по-младите клиенти ще изискват повече от банките с напредване на възрастта.
Според Дикерсън, над половината от милениалите предпочитат комуникация лице в лице за големи финансови решения, а този тип банки не предлагат това.
Голямо предизвикателство за Monzo и N26 може да бъде и конкуренцията от установени услуги за peer-to-peer разплащания, какъвто е дигиталният портфейл Venmo.