Д-р Франк Кванте е генерален мениджър с богат международен опит. Стартира своята професионална кариера като корпоративен адвокат и данъчен съветник в KPMG.

През 2003 г. се присъединява към германската мулти-комунална компания EWE с фокус върху проекти за сливания и придобивания, след което поема длъжността Главен финансов директор в международната IT група на EWE през 2007 г.

От 2012 г. той отговаря за инвестициите на EWE в Турция като Главен финансов директор и през 2017 г. е назначен на позицията Главен изпълнителен директор на EWE Turkey Holding, отговарящ за оперативния бизнес в инвестициите на активи, търговията с енергия, телекомуникации и услуги.

Д-р Франк Кванте се присъединява към "Фрапорт" АГ през юли 2020 г. и през септември същата година заема позицията Главен изпълнителен директор на "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" АД, Оператор на Летище Варна и Летище Бургас.

Г-н Кванте, какви са резултатите относно пътнипотока на всяко от двете морски летища във Варна и в Бургас за 8-те месеца на годината и има ли ръст спрямо 2021 г. и предпандемичната 2019 година?

През тази година и двете летища бележат сериозен ръст на полетите и пътниците спрямо 2021 г., като за периода януари - август месец, за Летище Варна ръстът е 50%, а за Летище Бургас е 81%.

Но тези добри резултати биха могли лесно да създадат грешно впечатление: все още не сме достигнали нивата на трафик от периода преди Covid-19 пандемията, и за същия период Летище Варна изостава с 35%, а при Летище Бургас изоставането е с 44% от нивата спрямо 2019 година.

В Европа международният туризъм се завръща, но не и в България. Гърция вече посреща повече пътници от тези през 2019 г., докато ние сме на ниво от 60% спрямо 2019 година! Всички трябва да анализираме причините и да работим за едно по-успешно бъдеще! Една от причините със сигурност е войната в Украйна, това се отнася за 10% от нашите пътници. Но изоставаме все още с 40%!

Смятам, че България има нужда от повече и по-добър маркетинг като туристическа дестинация! Не сме в дневния ред на много европейци, които искат да си организират семейната почивка. Освен това, смятам, че визовият режим на България трябва да бъде променен! Много туристи от Близкия изток пътуват до други дестинации поради дълъг, неудобен и скъп процес за получаване на виза.

А кои чуждестранни дестинации са най-предпочитани от пътниците - по редовните линии и от чартърните полети?

За Летище Варна, Топ 5 най-предпочитани чуждестранни дестинации са: Лондон, Виена, Берлин, Прага и Истанбул. В голяма степен това се дължи на факта, че тези дестинации се обслужват целогодишно.

При Летище Бургас се наблюдава много по-ясно изразена свързаност с туризма, което определя и профила на пътниците, както и най-предпочитаните туристически дестинации, а именно: Прага, Варшава, Лондон, Катовице и Тел Авив.

През тази година досега има ли открити нови дестинации и докъде? А до края на годината?

За Летище Варна добрата новина е, че през тази година бяха възстановени целогодишни маршрути до дестинации като: Ларнака, Прага и Ливърпул. В допълнение, вече се предлагат много повече възможности за директна връзка с Виена, като през зимния сезон 3 авиокомпании ще изпълняват полети до австрийската столица (Austrian Airlines, Wizz Air и Ryanair).

Радваме се и че през тази година привлякохме две нови авиокомпании, които летят до Летище Варна. Едната е нискотарифният авиопревозвач "Волотеа", с полети от френския град Лил. Другата нова авиокомпания е германската Eurowings Discover с полети от Франкфурт, която е в групата на "Луфтханза" и предлага богати възможности за връзка с множество други дестинации от цял свят.

За Летище Бургас през този летен сезон за първи път се изпълняваха полети до полския град Жельона Гора. Това лято има много голям интерес от страна на полските туристи към Южното Черноморие и за първи път от няколко години се изпълняваха полети от 12 полски дестинации до Летище Бургас. Другата добра новина беше завръщането на организираните британски туристи след двугодишната пауза, причинена от Covid-19 ограниченията.

Г-н Кванте, от кои държави пристигат най-много туристи през двете летища през тази година и какви са очакванията Ви за 2023 година?

Топ 5 пазари за Летище Варна са: Германия, Великобритания, Полша, Австрия и Чехия, като за чешкия пазар очакваме да постигнем над 20% ръст, спрямо нивата от 2019 година!

Топ 5 пазари за Летище Бургас това лято са: Полша, Великобритания, Чехия, Германия и Израел. Пазар №1 (Полша) вече надхвърля нивата от 2019 година!

Очакванията ни за 2023 г. са възстановяването да продължи. Но не още на нивото от 2019 г. и това е проблематично! Много други летища в Европа достигнаха нивата от 2019 г. още тази година, особено туристическите летища в Гърция, Италия, Франция и Испания.

Бихте ли казали, компанията концесионер "Фрапорт" направила ли е инвестиции в двете морски летища през тази година и какви?

За 2022 г., в инвестиционни проекти, движими активи и ИТ оборудване ще бъдат инвестирани: 2,7 милиона евро за Летище Бургас и 3,3 милиона евро за Летище Варна.

А какви са инвестиционните намерения на "Фрапорт" за 2023 година?

За 2023 г., все още се правят разчети и се очаква одобрение от акционерите, но се очакват инвестиции в рамките на 12-15 милиона евро.

Д-р Кванте, кои са най-силните месеци през годината за Летище Варна и за Летище Бургас, имайки предвид броя на пътниците и приходите от полетите?

Традиционно, най-силните месеци и за двете летища са през летния сезон, тъй като в голяма степен са свързани и зависими от развитието на туризма и търсенето на Българското Черноморие сред чуждестранните туристи. За съжаление, от началото на Covid-19 пандемията, туристическият сезон се съкрати. Това е развитие, който често дискутираме с Министерството на туризма и заинтересованите страни от туристическия сектор.

Трафикът на Летище Варна в извън пиковия сезон (в месеците от октомври до април) се развива положително, дори с ръст спрямо същия период през 2019 г. Това е благодарение на целогодишните полети на нискотарифните и традиционните авиокомпании, някои от които с увеличени честоти на полетите.