Политиката на Китай за "нулев Covid" остави в локдаун десетки милиони хора, а почти всеки голям бизнес усеща последствията.

През последните седмици десетки градове в Китай, включително финансовият център Шанхай, бяха затворени. Това унищожава търсенето и предлагане в множество сектори като технологиите, потребителски стоки, пише CNN.

Това е поредният удар за компаниите, които вече бяха натрупали милиони или милиарди долари загуби заради войната в Украйна.

Комбинацията от двете събития създава двоен удар за мултинационални корпорации.

През последните години Китай се превърна в най-големия пазар за редица индустрии: луксозни стоки, автомобили и други. Миналия месец обаче втората по големина икономика в света се забави рязко, като удари не само потребителските разходи, но и заетостта.

Миналия месец Apple предупреди за огромни загуби, свързани с избухването на Covid-19 в Китай. Компанията заяви, че проблемите с веригата за доставки могат да засегнат продажбите с до 4 милиарда до 8 милиарда долара през това тримесечие.

Причината за очаквания спад на приходите, както за недостига на компоненти, са ограниченията в Китай според Apple. Някои от локдауните засегнаха около 20% до 30% от цялото производство на iPhone, според Everstream Analytics.

Ограниченията на Apple са "предимно съсредоточени около коридора в Шанхай", където има няколко фабрики, които са били засегнати, каза главният изпълнителен директор Тим Кук.

Миналия месец Microsoft заяви, че спирането на китайското производство е навредило на доставките на лаптопи Surface и конзоли Xbox и потенциално може да "окаже голямо влияние" върху тримесечното му представяне. Голяма част от производството на производителя на компютри е в Китай.

Глобалната автомобилна индустрия също е особено засегната, като някои бизнеси затварят фабрики, претърпяват спад в продажбите или се налага да забавят пускането на нови автомобили.

Два от най-големите автомобилни производители в света, Volkswagen и Toyota, бяха принудени да преустановят производството в рамките на седмици. Въпреки че оттогава и двете компании възобновиха производството, те предупредиха, че проблемите във веригата за доставки продължават.

Големи международни корпорации вече усещат тежестта от локдауните в Китай

Големи международни корпорации вече усещат тежестта от локдауните в Китай

От март насам страната се бори с огнища зараза

Tesla успя да рестартира производството миналия месец след спиране за няколко седмици, но компанията може да е удари отново на камък.

Според Reuters компанията отново е спряла по-голямата част от производството, заради проблеми с доставчиците.

Търсенето на електрически превозни средства обаче остава силно. Volkswagen и китайският производител BYD отчетоха скок в продажбите в Китай.

Китайските пристанища и други логистични центрове обаче продължават да се сблъскват с проблеми. Миналия месец Amazon отбеляза, че "тарифите на въздушни и океански превози продължават да са на или над тарифите през втората половина на миналата година".

Последиците

Много компании изразиха оптимизъм относно възстановяването на бизнеса си, след като кризата отшуми. През последните седмици китайското правителство работи по посока възобновяване на повече бизнеси, като същевременно обещава да помогне за ограничаване на икономическите щети.

Анализаторите предупредиха за неблагоприятните ефекти от политиката на страната за "нулев Covid". Те смятат, че икономиката може да се забави значително тази година.

През март огромният сектор на услугите в Китай претърпя втория си най-рязък спад в историята, а производствените дейности също достигнаха рекордно ниско ниво.

Според последното изчисление на CNN, базирано на правителствени данни, най-малко 31 града в Китай са под пълно или частично блокиране, което потенциално засяга около 214 милиона души в цялата страна.