Да обикнеш бъдещата си работа още на 7 години и въпреки, че можеш да продължиш да работиш в семейната фирма да избереш да минеш през кухнята на McDonald's, докато скорострелно развиващ се стартъп не отвори позиция точно като за теб. Накратко това е кариерната история на Ралица Бехар, която избира за свое поле за изява бранд мениджмънта.

"Имам щастието да съм родена в предприемчиво семейство. Баща ми се занимава с PR и комуникации и аз общо взето израснах в тази среда. Бях на 4-5 години, когато той създаде своята компания и аз бях въвлечена във всичко, което се случва с агенцията. Винаги ми беше много интересно всичко около клиентите", разказва Ралица. В 7 клас започва да работи в компанията на баща си и да следи какво се пише за клиентите в медиите.

Нови хоризонти

Тя признава, че за нея този период е бил много добра тренировка. Но желанието й за промяна я отвежда в McDonald's, където работи две лета.

Българката, която откри печеливша бизнес ниша във финансовия сектор на Филипините

Българката, която откри печеливша бизнес ниша във финансовия сектор на Филипините

Πopeдицaтa нa пpeдaвaнeтo Моnеу.bg "Успелите българи" разказва историята на Диана Крумова

"Това преживяване за мен беше една невероятна школа. На касата беше голямо напрежение, защото на ден минаваха над 300 клиента. Хората си мислят, че това е просто временна работа, но всъщност беше като една казарма за мен", спомня си Ралица.

След като завършва образованието си в столичната "еврейска" гимназия, Ралица заминава да учи математика и бизнес в университета в Единбург. Обучението й обаче не спира след като завършва престижния университет с вековна история.

"Винаги ми е била голяма мечта да запиша МВА програма. Даже съм се чудила дали ще успея да го направя преди да стана на 30 години. Знаех, че много ще ми помогне, за да се развивам в бизнеса".

Връщайки се в България започва отново да работи в семейния бизнес на баща си.

"Беше много динамично, защото работех с клиенти от различни индустрии - козметика, ритейл, финанси. В един момент усетих, че трябва да се оттегля", споделя Ралица. Тогава започва да работи с майка си по проекта Superbrand's.

"Покрай този проект съм се срещала със страхотни хора, изключително вдъхновяващи."

Спомняйки си за тези хора Ралица отбелязва, че в тях професионализмът е бил съчетан с качества като човечност и коректност.

Българката в австрийската енергетика, която участва в сделка за €100 милиона

Българката в австрийската енергетика, която участва в сделка за €100 милиона

Деница Ненчева е първият герой от поредицата "Успелите българи"

В средата на 20-те си години Ралица става кънтри мениджър на три успешни издания на "Продукт на годината".

"Това беше страхотен проект, който отличаваше компаниите в бързооборотния сектор, които правят иновации на пазара".

Лично развитие

Това е и времето, по което по случайност се озовава на изложение за МВА програми.

"Реших се много бързо да се впусна. Според мен това е единственото нещо, в което си струваше да инвестирам", споделя Ралица.

Кандидатства по МВА програмата в Академията за висши мениджъри ĸъм Икономическия университет на Виена (WU Executive Academy Vienna). Получава и стипендия Scholarship for female leaders.

"Деканът на университета Барбара Щотингер е от този тип мениджъри, за които смятам, че вдъхновяват - хем е изключителен професионалист, но и винаги е била много мила със студентите и се е отнасяла с внимание", казва Ралица.

За обучението си по програмата Ралица споделя, че най-голямото преимущество е, че не й е попречило да продължи да работи и да развива бизнеса си.

Как се започва работа в компания с 29 000 служители и $40 милиарда оценка? Този българин знае

Как се започва работа в компания с 29 000 служители и $40 милиарда оценка? Този българин знае

Александър Димитров разказва историята си в предаването Money.bg

"Начинът на преподаване беше много различен от това, което очаквах - изисква участието на студентите, а лекциите се превръщат в дискусия".

Ралица подчертава, че тази среда и е била е особено полезна, защото е попаднала сред хора с абсолютно различен бекграунд. Сред колегите й в Академията имало както мениджъри от големи бизнес корпорации, така и такива, които искат да направят стартъп. А също и лекари, и физици.

"Това бяха хора от различни възрасти, с много различен профил - всеки от тях разбрал, че за да успява и да развива бизнес МВА програмата е нещо безценно, защото дава перспектива, която не може да се взме никъде другаде".

С голяма, част от тези хора Ралица поддържа връзка и днес.

Университетът във Виена използва мрежа от други университети, с които може да си партнира, което се оказва много полезно за Ралица.

"Имахме възможността да пътуваме до Сан Франциско и да проведем курс в "Станфорд", а също и да обиколим Силициевата долина".

И както в миналото, усещането, че има нужда да се развива и да се учи, отвежда Ралица на интересно място - в испанския стартъп Glovo. В компанията заема изцяло нова позиция - бранд партнершип мениджър и отговаря за партньорствата на Glovo с различни брандове.

"Това е нещо, което съм правила цял живот и ми е на сърце", категорична е Ралица.