Британският производител на безалкохолни напитки Britvic отказа да приеме предложение за поглъщане на стойност 3,11 млрд. паунда (малко над 3,9 млрд. долара) от Carlsberg Group, стана ясно в края на миналата седмица. Това е втората отхвърлена оферта, след като датската пивоварна предложи 1 200 пенса ($15,19) на акция на 6 юни. Отхвърлената текуща цена бе за 1 250 ($15,83) и представлява "сериозно увеличение" според потенциалния инвеститор.

В отговор на това акциите на регистрираната в Лондон компания Britvic, която продава коктейлни миксове и други безалкохолни напитки, скочиха с 14% до 11,53 паунда, докато тези на Carlsberg спаднаха с около 8%.

Ще поскъпне ли бирата? Ето какво предстои на пивоварната индустрия у нас

Ще поскъпне ли бирата? Ето какво предстои на пивоварната индустрия у нас

Пред Money.bg говори изпълнителният директор на Съюза на пивоварите в България Ивана Радомирова

Всяка от страните коментира ситуацията в официални съобщения. Датската компания заяви, че обмисля следващите си стъпки, след като Britvic отхвърли и двете им предложения.

Съгласно процедурата Carlsberg има срок до 19 юли да предложи евентуална нова оферта или да се откаже от сделката. От там коментираха, че всяко официално предложение, ако изобщо бъде направено такова, ще бъде за сума в брой и ще се финансира изцяло чрез заем.

"Съветът на директорите остава уверен в настоящите и бъдещите перспективи на компанията", коментират пък от Britvic, като допълват, че напълно осъзнават факта, че следваща оферта може и да не последва.

Нова пазарна ниша

Още в началото на годината Carlsberg постави акцент върху разширяването на фокуса си и обогатяването на портфолиото си в посока на други слабоалкохолни напитки като сайдери, готови коктейли, хард зелцер и т. н.

Портфолиото на Carlsberg "извън бирата" включва марките сайдер Somersby и Garage хард зелцер, като обаче те заемат само 2% от общите продажби през февруари 2024 г. От компанията недвусмислено декларираха намерението си да стимулират растежа в тази категория.

Това идва в отговор на световната тенденция за нарастващ потребителски интерес към напитки извън традиционната бира. Останалите пивоварни също работят усилено в тази посока именно поради открилите се нови пазарни възможности, както и поради намалените обеми на продажбите на бира на някои пазари в световен мащаб.

Лидерът в пивоварната индустрия AB InBev се върна на пътя на печалбата

Производителят на марките Stella Artois и Corona се върна на пътя на печалбатa

Компанията зад марките Stella Artois и Corona изглежда преодоля потребителския бойкот в Щатите

За пример, AB InBev - компанията зад брандовете Stella Artois и Corona, пусна готови коктейли в кенове, а Heineken разширява дейността си, предлагайки на потребителите сайдери и хард зелцер.