И последното препятствие пред сливането на Fiat Chrysler и PSA Group ще бъде преодоляно днес, когато двете компании търсят формално одобрение от акционерите си за сделката, която ще създаде четвъртия най-голям автомобилен производител в света, предава BBC. Ключовият момент идва две години след началото на преговорите и след като в края на декември м.г. Европейската комисия одобри сделката.
Обединената компания, която ще носи името Stellantis, ще притежава марки като Peugeot, Citroen, Vauxhall, Fiat, Jeep и Chrysler, както и Maserati и Alfa Romeo. Мениджърите очакват сливането на стойност $52 млрд. да приключи в края на март т.г.
Целта на сделката бе обединяване на усилията в тежък за автомобилната индустрия момент, в който тя прави преход към електрическа мобилност и автономни технологии. Пандемията, която започна миналата година, само усложни ситуацията още повече. След сливането двете компании ще постигнат значително съкращаване на разходите.
От своя страна намеренията за пестене на разходи повдигнаха притеснения относно съкращаване на работни места, но през ноември м.г. PSA обеща да не затваря заводи — макар и новата компания да има излишен капацитет от почти шест милиона автомобилна годишно.
Макар че сделката ще създаде четвъртия най-голям производител в света, критиците казват, че размерът не е гаранция за успех.
Все пак директорите се надяват, че Stellantis ще се сдобие с финансовата мощ, за да се съревновава с по-големите конкуренти като Volkswagen и Toyota и с алианса Renault-Nissan-Mitsubishi.
Неясното бъдеще на Chrysler
Една от общо 14-те марки, които новата компания ще притежава, може и да не оцелее, пише AP. Въпреки изпръстрената си история, вплетена в американската култура, Chrysler може да остане в миналото заради слабите продажби, твърди агенцията.
Вероятно главният изпълнителен директор на PSA Карлос Таварес ще последва добре познатата си стратегия, благодарение на която преобърна посоката на Groupe PSA, а по-късно и на Opel/Vauxhall. Без сантименталности той е готов да реже разходи и дори марки, чието съществуване няма финансов смисъл. Именно Таварес ще застане начело на супергрупата.
Някога изключително популярна и мощна в Америка, марката Chrysler днес замира и в момента в гамата ѝ има само три модела — застаряващият седан 300, както и минивановете Pacifica и Voyager. През октомври 2020 г. продажбите намаляха с нови 19%.