Летище София, най-голямото в България, вече е под управление на концесионер. След дълги процедури на обжалване, днес договорът между българската държава и консорциума "Соф Кънект" бе подписан, съобщиха от правителствената пресслужба.
"С такива европейски партньори съм убеден, че България ще върви напред. Надявам се, че летище София ще продължи да работи като едно от най-добрите в региона", подчерта премиерът Борисов.
Освен фонда "Меридиам", в консорциума "Соф Кънект" участва още австрийската строителна компания "Щрабаг". Техен партньор е операторът на летището в Мюнхен "Флугхафен Мюнхен". Обединението спечели концесията с обща оценка от 86,12 точки, като на техническото предложение получената оценка беше максимална - 100 точки. Консорциумът предложи годишно възнаграждението в размер на 24,54 милиона евро, което беше третото по големина и второто като процент от бъдещите приходи на летището - 32%. Договорът за концесията е 35 години, а обещаните инвестиции - 608 милиона евро, което е най-малката сума от петте предложения, участващи в надпреварата за единственото летище в столицата.
Планът на консорциума е пътникопотокът да се увеличава с 3% годишно.
Около една трета от цялата сума, предвидена като инвестиция, ще бъде осигурена от собствени средства. Останалият капитал ще бъде привлечен от международни фондове, каквато е обичайната процедура
Стратегията на консорциума е на няколко етапа.
Първи етап: Първите две години предстои да се направи основен ремонт на двата терминала и да се изгради нов паркинг. Терминал 2 ще увеличи капацитета си, като ще бъдат вкарани и нови магазини и места за хранене. В този период ще се подобри и проверката за сигурност и паспортния контрол за международните полети. Новите филтри за сигурност нямало да доведат до по-големи опашки, а дори обратното. До края на първите 2 години ще има и други технически инвестиции - във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води, и система за наблюдение на диги по бреговете на река Искър. Инвестиции ще се направят още в летищното оборудване и инфраструктура.
Втори етап: До 2023 година летището трябва вече да има изграден нов терминал, а първият терминал ще бъде изведен от експлоатация. Всичко това по никакъв начин няма да пречи на дейността на аерогарата. Новият терминал ще се построи непосредствено до втория - от негово ляво, минавайки покрай контролната кула за управление на полетите.
Трети етап: След това проектът предвижда разширяване на терминалите 2 и 3, както и изграждане на нов карго терминал на мястото на терминал 1.
Обединението работи по 70 проекта в момента по целия свят на стойност общо 55 милиарда евро. По-голямата част от проектите били в Европа, а от няколко години и в Северна Америка и Африка.
steiner
на 22.07.2020 в 16:38:51 #2Държавата няма пари да модернизира летището,защото всички властимащи крадат от хазната.Косвено,чрез фалит на банки и покриване на влоговете от бюджета.Или директно,чрез надути цени за държавни поръчки.Държавата няма и пари да построи трети терминал.Решението да се даде летището на частници е правилно,ако бъдат изпълнени обещаните инвестиции в размер на 608 млн.евро.
nsmilitia
на 22.07.2020 в 16:23:11 #1За всички облажили се от продажбата на печелившо държавно предприятие - дано ви изсъхнат мазните алчни ръчички!