Сливане между френски и италиански производители на кораби заплашва да запали отново битката между Европейската комисия и националните столици по въпроса за индустриалните шампиони, пише европейското бюро на Politico.

В Париж бяха бесни миналата година, когато Брюксел блокира мегасделката между френската Alstom и германската Siemens. И Франция, и Германия настояха, че сделката е нужна, за да се създаде гигант в индустрията - железопътен еквивалент на Airbus, който може да се изправи срещу китайските конкуренти - и твърдяха, че вето от Брюксел показва, че европейските правила в областта на конкуренцията са остарели.

Година по-късно сделката е между италианската Fincantieri и френската Chantiers de l'Atlantique. Брюксел трябва да реши дали да наложи вето на сделката до 17 април, а Париж и Рим отново цитират заплахата от изток като причина Комисията да даде зелена светлина. Миналата седмица министърът на икономиката на Франция Бруно Ле Мер изрично сравни китайската заплаха в корабния сектор с тази, пред която се изправят Siemens и Alstom.

Последните мохикани на свободната търговия в Европа

Последните мохикани на свободната търговия в Европа

След като Великобритания напусна ЕС, съюзът загуби един от най-мощните поддръжници на свободата в търговията. Швеция се опитва да намери нови

"Начинът, по който [китайската държавна компания] CRRC навлезе в железопътния пазар - за много кратко време, със значителни финансови ресурси и с технологичен капацитет, близък до европейския, трябва да ни послужи за урок. Същото ще се случи и в производството на кораби. Трябва да сме много внимателни", казва той пред френския сенат.

Италианският му колега Джузепе Конте и министърът на икономическото развитие Стефано Патуанели също призоваха ЕС да одобри сделката.

Китайска заплаха?

Във финансово измерение, сделката на стойност €59,7 млн. е далеч по-малка от тази между Siemens и Alstom, която щеше да създаде гигант с годишни приходи от €15 млрд. За подкрепящите я обаче, тя е не по-малко важна, тъй като ще покаже как Брюксел гледа на заплахата, която Китай създава.

Макар че Китай и Южна Корея доминират в сектора на производството на товарни кораби, строителството на круизни кораби остава сила на Европа. Големият въпрос е колко бързо Китай ще се превърне в мощен конкурент.

В случая със Siemens-Alstom, Брюксел реши, че Китай не представлява непосредствена заплаха и някои адвокати в Брюксел смятат, че сега решението ще е с подобни мотиви.

Ле Мер обаче предупреди, че китайската индустрия само в рамките на няколко години може да се превърне в еквивалент на CRRC.

Засега основният конкурент на евентуалното обединените на италианската и френската компании ще бъде германската Meyer Werft. През последните 15 месеца Fincantieri достави 17 кораба, Chantiers de l'Atlantique четири, а Meyer Werft девет.

Европейските експерти имат лесен отговор за сливания, които се базират на теоритична бъдеща конкуренция от Китай: те казват, че двете компании могат да подадат документи отново, когато компании от Поднебесната империя представляват истинска заплаха. Европейското лоби в областта обаче казва, че заплахата съвсем не е само на теория и посочва, че Пекин иска Китай да се превърне в лидер в корабостроенето до 2025 г.

Берлин, Париж, Рим и Варшава с офанзива срещу Брюксел за национални шампиони

Берлин, Париж, Рим и Варшава с офанзива срещу Брюксел за национални шампиони

Четирите столици настояват Маргрет Вестагер да промени правилата и да позволи създаването на европейски корпоративни гиганти