Гигантът Unilever получи разрешение от бъгларската Комисия за защита на конкуренцията да придобие родната компания "Сладоледена Фабрика" ООД, която произвежда и разпространява сладолед под марките Denny, Cornet, Cremona, Favorit и други.
Сделката, чиято стойност не е обявена, няма да доведе до съществено разместване на пазара, поне в краткосрочен план, става ясно от изнесени в решението на данни на Nielsen за пазара.
Пазарният дял на великотърновската "Сладоледена фабрика" е между 5 и 10% на база обем и между 10 и 20% на база стойност. Unilever, която продава марките Eskimo и Algida, има пазарен дял от между 5 и 10% на база обем и 10 и 20% на база стойност. Точните данни за пазарните дялове не се оповестяват, но от посочените цифри става ясно, че двете компании са на втора и трета позиция на българския пазар, а Unilever продава по-малко, но по-скъп сладолед.
Пазарен лидер остава "Фронери България" (Nestle) с между 40 и 50% пазарен дял по обем и 50 и 60% на база стойност.
Българската "Сладоледена фабрика", контролирана досега от четири физически лица - Румен Данчев, Цветан Цветанов, Александър Цветанов и Вилиян Цветанов, има печалба от 1,173 млн. лв. за 2016 г., откогато е и последният публично достъпен финансов отчет.
"Сладоледена Фабрика" работи от 1995 г., като изнася продукция и за Албания, Македония, Косово и Италия.
През 2016 г. компанията откри ново производствено предприятие в Дебелец, Велико Търново, като то стана второто най-голямо за производство на сладолед в България.
Компанията притежава и дъщерното дружество "Слимфууд", което също произвежда сладолед, захарни, шоколадови и сладкарски изделия, диетични продукти и заместители на млечни продукти. То също ще премине под контрола на Unilever.
В анализа си, изпратен до КЗК, пазарният лидер "Фронери България" посочва, че очаква в средносрочен план затруднения в продажбите на сладолед, тъй като все повече общини забраняват поставянето на фризери на тротоари на основни пътни артерии и оживени зони като паркове и други. "При преместване на точката на продажба вътре в обекта се губи голяма част от импулсността на сегмента и продажбите намаляват с над 30%", коментират оттам.
По отношение на асортимента на сладолед очакванията са за предлагане на все по-здравословни продукти, барове с богато съдържание на протеини, все по-натурални и био решения.
Прогнозите на "Фронери" за сегмента сладолед за вкъщи са той да расте бързо, предвид увеличаващата се средна консумация на глава от населението и динамичната конкурентна среда с оглед промоциите в търговските вериги, което прави категорията атрактивна. От дружеството отбелязват и намаляване сезонността на този сегмент.
През 2011 г. Unilever придоби и сладоледите "Дарко", както и производствените линии на компанията.