Alibaba Group Holding Ltd. се съгласи да продаде своите акции в Sun Art Retail Group Ltd. на частната инвестиционна фирма DCP Capital, разтоварвайки още един своите големи физически търговски активи на силно намалена цена, за да се фокусира върху основния си онлайн бизнес, пише Bloomberg.
Пионерът в електронната търговия в Китай очаква брутни постъпления до 12,3 милиарда хонконгски долара (1,6 милиарда щатски долара) от продажбата на своя над 70-процентов дял във веригата хипермаркети.
Това е значително по-малко от 3,6-те милиарда долара, които Alibaba плати само за да удвои своя дял в Sun Art през 2020 г. и е далеч под пазарната стойност на Sun Art през 2024 г., която е около 3 милиарда долара. Акциите на китайския търговец паднаха с до 35% в ранната търговия в Хонконг, докато акциите на Alibaba намаляха с над 1%.
Продажбата ускорява оттеглянето на Alibaba от физическата търговия, голяма инвестиционна инициатива, ръководена преди години от предишния CEO Даниел Джан. Компанията сега интегрира своите вътрешни и международни операции в електронната търговия под ръководството на бързо издигащия се изпълнителен директор Джианг Фан, докато постепенно продава активи, които не счита за съществени.
Alibaba е готова да понесе значителни загуби от своите предишни залози, дори когато събира капитал за инвестиции в области като AI и облачните изчисления, отбелязва Bloomberg.
"Значителни" е относително слаба дума. Alibaba ще понесе около 3 милиарда долара загуби от продажбата на некорови търговски активи, включително Sun Art.
Само миналия месец, Alibaba се съгласи да продаде своята верига универмаги Intime на Youngor Fashion Co. за около 1 милиард долара, понасяйки загуба от около 9,3 милиарда юана (1,3 милиарда долара) от първоначалната инвестиция.
Alibaba все още запазва по-малки участия в други традиционни китайски търговци. Електронната верига Suning.com Co. беше една от няколкото големи придобивания на физически магазини, които бившият CEO Джан ръководеше.
Някога Alibaba беше доминиращ играч в китайската търговия, но засилващата се конкуренция от PDD Holdings Inc. и ByteDance Ltd. принуди групата да се върне към своите корени като платформа за онлайн търговия. Компанията също така увеличава присъствието си в чужбина, например създавайки съвместно предприятие за ускоряване на експанзията в Корея.