Според резултати от тест в училищата на Великобритания, публикувани днес и цитирани от The Independent, повече от 120 хиляди британски деца на възраст 11 години не могат да четат, да пишат и да събират.

Една пета от децата на посочената възраст не могат да преминат базовото ниво по английски език. Още повече (140,000) са тези, които не могат да минат прага по математика.

Истинските резултати може би са още по-стряскащи: според повечето учители, тестовете SAT дават преувеличена картина за знанията на подопечните им. Това надценяване обаче се коригира в следващите образователни степени и много деца във „вторичното" училище отпадат.

Британските министри се надяваха до 2006 г. да постигнат 85% покриване на минималните образователни стандарти за завършващите „първично" училище и днешните данни могат да се разглеждат като сериозен удар за тях.

Единственото добро нещо в публикуваната днес картина е, че спрямо миналата година по-сериозно влошаване няма. През 2007 г. 80% от децата на 11 години са покрили изискванията по английски и 76% по математика.

Опозиционната Консервативна партия е подготвила и статистика, според която от 1997 г., когато Лейбъристката партия е дошла на власт във Великобритания, около три милиона деца са напуснали първата образователна степен без да успеят да положат успешно базовите тестове.

Според по-голямата част от учителите, картината, която дават тестовете за знанията на британските ученици е изкривена. Най-малкото затова, че те се подготвят за тестовете и показват по-добри резултати, отколкото в класната стая. Още повече, тези тестове се правят през май, а след лятната ваканция повечето трудно научени уроци са вече забравени.

Много критики има по самото провеждане на тестовете. Фирмата от САЩ ETS Europe е получила 156 млн. паунда, за да организира изпита на 11 и 14 годишните, но го е сторила със сериозно забавяне.