На последното автомобилно изложение във Франкфурт, 62ро подред, в центъра на вниманието бе отговорът на автомобилостроителите на проблемите свързани с промяната в климата. Същото го имаше още преди 20 години, но тогава бе постигнат успех, докато сега напредъкът е спорен. Анализ от доктора по икономика Фердинанд Дюденхьофер, специалист в автомобилната индустрия, публикуван от Die Welt.

Една от най-използваните фрази преди двадесет години бе измирането на горите. Автомобилът бе обявен за главен виновник за киселинните дъждове и така през 1987 на изложението IAA във Франкфурт за пръв път „тъмната страна" на колите излезе на светло. Автомобилите се поставяха върху огледало, така че всеки посетител да може да види тръбите на ауспусите и катализаторите за отходните газове.

Звезда на изложението през 1987 бе катализатор с три секции, за декорация на щандовете се използваха цветя, дървета, трева. IAA беше „зелено". Днес отново е такова.

Промяната в климата нарисува по едно зелено ъгълче на всеки щанд. Вместо ауспуси сега могат да се видят електромотори, акумулаторни пакети и хибридни автомобили. Думите, които продават, са динамична ефективност, Bluetec, BlueMotion и много други. Обаче не всичко е действително ново. Системи старт-стоп в IAA са били показвани още преди четири години, от 20 години в Бразилия се кара с етанол, хибридното подаване е разработено серийно от много време от Toyota и Honda, а МПС изцяло на електричество е една толкова стара идея, че доскоро бе почти мъртва.

Новото е, че производителите на мотори изцеждат все повече движение от всяка капка бензин, което се вижда особено добре при BMW. Със системата за директно впръскване на бензин от второ поколение може да се постигне редукция на разхода на бензин с цели 15%. Това вече е една малка революция. Двигателят с вътрешно горене още не е отписан.

Системата за директно впръскване на бензин е развита още повече, дотам, че свещите за запалване стават вече ненужни. Горивната смес се запалва от само себе си, както при дизела. Mercedes нарече това DiesOtto. Това откритие до пет години влиза в серийно производство и ще доведе до още по-големи икономии. Вече никой не говори за измиране на горите. Дали и при климата няма успешно да решим екологичния проблем?

По-скоро развитието на автомобилостроенето пречи на горите косвено. Биоетанолът се произвежда с разчистване на гори, в които биоразнообразието, животът е по-богат. Затова не се питаме, не изпитваме съмнения, че капиталистическата кола, не автомобил, вреди на климата.

Изложението IAA показа, че техниката за ефективно откъм изгорели газове движение е налице. Но това е само половин свършена работа. Тристепенният катализатор се наложи, защото стана задължителен: Правителство. Сега държавната политика се затруднява да налага задължителни стандарти. А за разлика от днешния ден, през 1987 година политиците си бяха свършили работата.


Днес още липсват политическите рамки, които да измерват позитивно цената на въглеродния диоксид, твърди германецът. Защото да се изхвърля диоксид не струва нищо. Ако обаче на този процес му бе поставена цена, както при употребата на бензин, нещата щяха да стоят иначе. Няма да се постигне подобрение в това със запланираните въглеродни данъци: плащането за емисии не зависи от доходите и не трябва да засяга съществуването на 47 милиона стари коли. За това пледира между другото и ADAC. По-добре би било въвеждането на система като при търговията с емисии: ако Porsche пуска кола, която емитира повече CO2, отколкото е установената гранична стойност, тогава те могат да отидат при мини модела Smart и да купят права за емисии от автомобилите под емисионните норми.

Ще дойде времето за това, защото на всеки трети щанд на панаира са показани нови „джипове". BMW с Х6 показва даже високопроходна машина с дизайн на купе, Ford имат новата Kuga, VW предлагат Tiguan, Renault - Koleos. В Европа нахлува вълна от джипове, като в Германия през 2010 всеки десети продаден автомобил ще е джип. С бума на мощните офф-роуд коли икономиите от емисиите въглероден диоксид от някои модели ще се погълнат. Това се вижда и във Франкфурт.

Това, което липсва на панаира, е голяма звезда сред колите. Няма нещо подобно на Audi A4, на Peugeot 308, нито пък T-моделът на Mercedes C-класа се представя в челото. Всички производители залагат на някакъв тип малка кола, пред всички е Fiat 500. Mini показва Clubman, VW - Up!, който ще излезе на пътищата през 2010 и в мотора има сходства с добрата стара „костенурка". Ето я и Toyota, която сериозно иска да е номер едно сред производителите на автомобили. Това виждаме от хибридната техника, но и от най-малката показана кола, която се казва не иначе, а IQ и се насочва към екстра - класата.

Има ги и „издънките", разбира се. Такава е плагиатът от Китай на модела на Smart, който не е показан на IAA. Обаче е показано лошо копие на BMW X5. Качеството е мизерно, използвана е евтина пластмаса, да не говорим за резултатите от краш-тестовете. Никога досега китайците не са изглеждали толкова изостанали.

Обаче понякога и европейците се излагат. Съюзът на европейските автомобилостроители ACEA излезе с петима свои членове на ръководството, за да презентира позицията си към климатичните проекти на ЕС. Половината от заинтересуваните от проблема останаха навън - бе наета най-малката конферентна зала на панаира. Залата е кръстена Illusion".