Не всеки ден - или дори всяко десетилетие - правителствената политика, благоприятстваща климата в една страна, има разтърсващи ефекти за глобалния пазар.
За електромобилите, това се случи след като Китай обяви плана си за aвтoмoбили c нoви изтoчници нa eнepгия (nеw еnеrgу vеhісlеѕ, NЕV), намеренията си да продаде 4,6 милиона електрически автомобила до 2020 г. и да забрани автомобилите с традиционните двигатели с вътрешно горене в дългосрочен план.
Maшини c нoви изтoчници нa eнepгия или т.нap. "чиcти aвтoмoбили", ca eлeĸтpичecĸитe ĸoли, xибpидитe, c вoдopoднa гopивнa ĸлeтĸa.
В рамките на 48 часа от обявяването на плана миналата година General Motors и Ford обявиха големи инициативи за електрически превозни средства, като GM ще предложи 20 нови електрически модела до 2030 г.
Разбира се, Китай не е сама в желанието си да увеличи дела на електрокари по пътищата си. През последните три години 20 производители на автомобили и 20 държави са поставили цели за електрически автомобили. Има повече от два пъти повече електромобили днес отколкото през 2015 г. и шест пъти повече от 2013 г., като през септември 2018 г. се използват повече от 4 млн.
Правителствата на всяко ниво в големите пазари, включително САЩ и Европа, настояват за повече електрически превозни средства, като признават ползата от намаляването на емисиите на парникови газове, енергийната сигурност и лидерството в сектора.
Китайският план, вдъхновен от този на Калифорния за нулеви емисии, определя квота за броя на превозните средства с нулеви емисии, които автомобилните производители трябва да продадат, като всеки получава определен брой кредити в зависимост от характеристиките като обхват, енергийна ефективност и мощност. Регулациите в азиатската страна залагат 10 % от продажбите за 2019 г. и 12% през 2020 г.
Тези програми създават стимули за автомобилните производители да надвишават квотите си, защото могат да продават кредити на компании, които не успяват да изпълнят техните.
Защо правителствената политика е определяща за автомобилните производители по света? Един фактор очевидно е нейният огромен и разширяващ се потребителски пазар. Но също толкова важен е и ясният дългосрочен ангажимент да се предприемат амбициозни действия за борба с климатичните промени от страната, която в момента ръководи света по емисии на парникови газове.
С ясната посоката и доверието в бъдещото търсене на електромобили на китайския пазар, фирмите трябва да наваксат, за да останат конкурентоспособни. И тъй като производителите на автомобили си поставят собствени цели за електрически автомобили, това от своя страна трябва да даде на правителствата в Китай и на други страни по-голяма увереност, да поставят по-големи, по-смели цели в бъдеще.
Това е отличен пример за амбициозен цикъл - добродетелен цикъл, в който ясни правителствени политики и амбициозни бизнес инициативи работят заедно, за да стимулират просперитета, тъй като определят по-високи цели за ограничаване на емисиите на въглероден диоксид.
Бизнес лидерите могат да се възползват от правителствените действия в областта на климата като важен двигател на растежа, конкурентоспособността, иновациите и управлението на риска. През 2016 г. 56 от компаниите от Fortune 100 съобщават за спестяване на общо 2,5 милиарда долара от проекти за намаляване на емисиите с типичен период на изплащане между 1 и 10 години.
Китайските соларни панели заливат чуждестранните пазари заради друга политика
Най-големият производител на слънчеви панели в света (Китай) намали правителствената продкрепа за индустрията на соларна енергия и износа през третото тримесечие нарасна с 66% в сравнение с предходната година след като решението разтърси вътрешното търсене. Износът до Австралия се удвои, този в Мексико се утрои, което доведе до спад в продажбите в Индия, най-големият купувач, съобщава Bloomberg.
"Компаниите разбират, че трябва да увеличат усилията си за проучване на нови пазари", каза Джиянг Яли, анализатор в Bloomberg NEF в Хонг Конг. "Без диверсифицирани пазари производителите на панели ще се борят да оцелеят".
Увеличението на износа показва как китайските производители се опитват да компенсират намаляването на продажбите вкъщи и понижаващите се цени. Пекин през юни обяви изненадващо решение, отказвайки се от новите слънчеви инсталации и ограничавайки финансовата помощ за разработки след рекордни инсталации през 2017 г.
Китайските соларни производители "вероятно са имали намерение да продават повече в чужбина поради нарастващото търсене", каза Джан Сен, генерален секретар на фотоволтаичната производствена единица в CCCME. "Смяната на политиката, която отслабва вътрешното потребление, само им даде нов импулс за това."
Нарастващите продажби в чужбина идват дори когато САЩ и Индия слагат търговски бариери, за да защитят местната индустрия срещу по-евтиното соларно оборудване на Китай. Европейският съюз обаче приключи антидъмпинговите мерки по отношение на продуктите от Китай, които бяха въведени след 2013 г., след като съюзът отчете нуждите на производителите, както и целите на блока за възобновяема енергия.
Износът на китайски панели за Индия се понижи с 30% през първите девет месеца до около 5,2 гигавата. За сметка на това увеличението за Египет е 9 пъти по-голямо, шесткратно е увеличението и за Украйна, износът се е удвоил за Австралия, Мексико, Бразилия и Обединените арабски емирства.
Тези страни, предимно развиващи се пазари, ще продължат усилено с китайския соларен внос през 2019 г., каза Джан. "Големите соларни инсталации, които китайските предприятия планират да развият във Виетнам, Тайланд, Аржентина, Куба, Бразилия, Украйна и Кувейт, също ще стимулират търсенето на китайски панели".
Пазарите извън Китай могат да представляват около 70% от глобалните годишни соларни инсталации през следващите пет години, в сравнение с около 60% през 2018 г., според Джан. Пазарът в чуждите страни "ще расте много по-бързо от Китай и те ще станат потенциални ключови пазари" за производителите на панели, казва той.