България отново получи "не" за присъединяването си към Шенген. От години Австрия и Нидерландия са двете държави, които не дават "зелена светлина" за разширяването на шенгенското пространство. Ситуацията се повтаря въпреки, че именно двете държави са едни от най-мащабните търговски партньори на страната ни - обичайно те попадат в топ 3 по отношение на страна на произход на преките чуждестранни инвестиции у нас. 

"За нас е немислимо в момента да разширим Шенген, но това няма нищо общо с България и Румъния, а е въпрос на сигурност", каза австрийският канцлер Карл Нехамер след срещата си с премиера Николай Денков.

Австрия блокира присъединяването с аргумента, че твърде много бежанци продължават да влизат в ЕС и в страната през България и по-нататък през Румъния. И двете държави обаче твърдят, че по-голямата част от движението на бежанците се осъществява по западнобалканския маршрут, т.е. през Македония, Босна и Хърватия.

До декември, когато се очаква темата да бъде обсъдена на Европейски съвет има време. А междувременно не само България, но и Румъния, Австрия и Нидерландия са предизборни кампании.

"Трябва да използваме всички лостове, за да получим заслуженото си място в Шенгенското пространство", коментира темата пред money.bg Емил Радев, евродепутат от ГЕРБ/ЕНП.  И добави:"Може би е крайно време правителството да втвърди леко тона и да покаже, че не може да сме заложници на вътрешнополитическата обстановка на две държави-членки и да ставаме жертва толкова години вече на това, че някой гони вътрешнопартийни политически интереси в Австрия и Нидерландия".

Що се касае до въпроса дали България би се присъединила към делото, с което Румъния заплаши Австрия, заради отказа й да даде подкрепата си за присъединяването на страната към Шенген, Емил Радев заяви, че това е изцяло в прерогативите на изпълнитлната власт. 

Транспортният бизнес е разочарован

"Решението България да остане извън Шенген ще се отрази на бизнеса много лошо", коментира темата Ангел Траков, председател на УС на Съюза на международните превозвачи. Той подчерта, че международният транспорт очаква България да влезе в Шенген с голяма надежда, тъй като скоростта на превозване на стоките е изключително важна, а "отпадането на границите" ще помогне много в това отношение.

Към днешна дата забавянето на преминаването на тировете между границите на България и Румъния е минимум 15 часа, в повечето случаи това са 24 часа. Същото нещо се случва и по границата с Гърция, въпреки че са по-кратки сроковете за изчакване, забавянето е съществено.

Според бранша това е проблем не само за транспортните фирми, тъй като стокообменът между всички държави ще се случва много по-бързо, ако България и Румъния бъдат приети в Шенген.

Мини Шенген: Предлагат да паднат границите между България, Румъния и Гърция

Мини Шенген: Предлагат да паднат границите между България, Румъния и Гърция

Никой не може да ограничи това право

"Все пак това са политически решения и силно се надявам нашите дипломати да положат максимални усилия", каза още Ангел Траков.  

Той обяви, че Съюзът на международните превозвачи ще започне по-активни действия за облекчаването на режима между границите на Румъния и България.

"Като браншова организация ще направим всичко възможно да се търсят нови решения, с които да се облекчат тези режими", каза още председателят на Съюза на международните превозвачи.

А как вижда Австрия решението България и Румъния да останат извън Шенген?

"Газ срещу влизането в Шенген""България изкушава с газ" - така австрийската преса отразява ситуацията.

Блокадата е чувствителна от гледна точка на енергийната политика на Австрия. От 2027 г. от газовото находище на Румъния в Черно море може да се произвеждат десет кубически метра газ годишно, което от една страна трябва да покрие собствените нужди на северната ни съседка. От друга страна, неруският газ може да бъде препродаден на Австрия и на други страни от ЕС.

Хърватия вече е в еврозоната и Шенген: какво се променя

Хърватия вече е в еврозоната и Шенген: какво се променя

Едновременното приемане на еврото и премахването на границите се случва за първи път

Българското правителство също възприема подобен остър тон към Виена, позовавайки се на високата газова зависимост от Русия в страната и заплахата от спиране на доставките на газ през 2024 г., пише австрийската медия profil.at. Договорът за транзит между Русия и Украйна изтича догодина и разкъсаната от война Украйна вече обяви, че няма да го поднови. Австрия получава газ от Русия по този маршрут.

"В година, когато Австрия има най-голяма нужда от своите приятели, тя трябва да реши дали да ги отблъсне с фалшива националистическа реторика или да работи заедно, за да осигури алтернативни доставки на газ на възможно най-ниската цена. Да преосмислим шенгенската позиция от тази гледна точка!", коментира наскоро бившият министър-председател Кирил Петков пред австрийският вестник Der Standard. През България минава тръбопроводът "Турски поток", който освен всичко друго транспортира газ от Азербайджан през Турция.

Инфлацията в Австрия и влизането ни в Шенген

Според данни, цитирани от Der Standard едва 2% от емигрантите в Австрия преминават през България и Румъния, същевременно отказа за приемането на двете държави в Шенген оказва значително влияние и върху ежедневието на австрийците.

Голяма част от пшеницата, маслото, плодовете и зеленчуците пристигат в Австрия от Турция, България и Румъния. В момента заради липсата на Шенгенско споразумение тировете, превозващи тези стоки, чакат с дни на границата между България и Румъния на Дунав мост. Това води до допълнителни логистични разходи, които се прехвърлят върху австрийските потребители.

Йордан Арабаджиев: Холандия ни спира за Шенген заради пристанище Ротердам

Йордан Арабаджиев: Холандия ни спира за Шенген заради пристанище Ротердам

Транспортният бизнес у нас би поел веднага между 4000 и 5000 шофьори, посочи изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи

Най-голямата грижа за средното австрийско семейство са цените на храните и инфлацията. Добавянето на България и Румъния към Шенгенското пространство е най-лесният начин за пряко влияние върху цените на храните и инфлацията в Австрия, коментират от медията.

Дали страната ни ще остане извън Шенген предстои да се реши през декември 2023 г.