Защита на собствените икономически интереси прозира зад политическото говорене на Холандия срещу приемането на България в шенгенското пространство. Това заяви в студиото на Money.bg изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

"Самият факт, че Холандия е страната, който най-много опонира на приемането ни в Шенген според мен и моите колеги е заради пристанището на Ротердам. Тогава (при приемане на България и Румъния - б.р.) голяма част от потока, който идва от Китай, ще използва пристанища в Гърция - Солун, Пирея. Минавайки маршрута през Гърция, България, Румъния и Унгария ще стига до Западна Европа без да минава през цялото Средиземно море", обясни той.

Закриване на сметки, бойкот на бензиностанции: Как Румъния притиска Австрия заради "Шенген"

Закриване на сметки, бойкот на бензиностанции: Как Румъния притиска Австрия заради "Шенген"

Румънското правителство и бизнес предприеха целенасочени действия

По думите му освен това подобно развитие би ускорило и доставката на стоки от Турция към западните страни. "Нашите западноевропейски приятели много добре си правят сметката, когато е засегнат техният интерес", коментира Арабаджиев.

Той направи паралел с пакета "Мобилност", като и в двата случая според него политическата реторика прикрива икономически интереси: "Това е един много сериозен удар не само върху българския транспортен бизнес, а и върху цялата икономика. Българските износители искат стоката им да е конкурентна, а за да бъде конкурентна, тя трябва бързо да стига до крайния потребител".

Четири причини, които оставиха България вън от Шенген

Четири причини, които оставиха България вън от Шенген

Можеше ли България да бъде приета в Шенген? Да, ако не съществуваха поне четири важни политически причини. И далеч не всички зависят от България. Странно е, че почти никой не говори тъкмо за тях, пише Александър Андреев

Според изчисленията на транспортния бранш чакането по границите струва само на българските фирми от сектора около 100 млн. евро на година. Затова и те не разширяват парка си, а единствено подменят по-старите камиони с нови.

Фактор за това е и липсата на работна ръка: "Има изключително сериозна криза за шофьори в международния транспорт. От ЕС трудно бихме наели шофьори, насочили сме поглед към Украйна, Молдова и Турция (...) Българският транспортен бизнес би поел веднага между 4 и 5 хиляди шофьори".

Вижте още във видеото!