Докато премиерът на Великобритания Тереза Мей се бори да постигне споразумение за Брекзит, което да удовлетвори депутатите, бизнес лидерите в сърцето на Германия напредват с подготовката за прехвърляне на бъдещите трудности на британските клиенти, пише Bloomberg.
В живописния северен град Луенебург няколко десетки предприемачи се събраха в 470-годишна бивша пивоварна тази седмица за задълбочен инструктаж как да се подготвят за Брекзит. Срещата бе поредната от повече от 150 подобни събития, които помогнаха на предприятията да се подготвят за напускането на ЕС на петия най-голям вносител на германски стоки.
В допълнение към брифингите, на които са присъствали повече от 10 000 души, германските индустриални и търговски камари създадоха списък с отметки, с който компаниите да се подготвят.
С или без сделка, германските фирми не планират да платят сметката.
"Нашата компания не е предизвикала Брекзит, така че защо да страдаме от него", казва Аксел Кине, мениджър продажби в Dr. Kaiser Diamantwerkzeuge GmbH & Co. KG - производител на металообработващи машини за свръхточно шлифоване. "Може да звучи сурово, но разходите трябва да се поемат от британските компании."
Мнението на Kiehne се споделя широко. Местната търговска камара, която включва региона около централата на Volkswagen AG във Волфсбург, описва корекциите на цените като един от петте най-важни съвета за Брекзит, резултат от увеличените разходи за износ за Великобритания, поради потенциални мита. Друг изпълнителен директор на износител на храни се притеснява, че митата могат да унищожат маржовете на печалбата и да застрашат сериозно бизнеса му във Великобритания, където компанията експедира над 600 тона сирене годишно.
С напредването на времето, германските компании все повече се притесняват от сътресения при транспорта, особено ако Великобритания излезе без сделка. Дъщерно дружество на производителя на опаковки Wipak Oy се опитва да натрупа запаси за поне четири седмици в британското си сестринско дружество.
"Мислех, че ще имаме сделка, защото всеки го желае", казва Карл Мартин Фишер, мениджър по международно бизнес право в Германската търговска и инвестиционна агенция. Фишер говори с Мей във вторник, която обеща на членовете на парламента да гласуват за отлагане на Брекзит, както и че ще блокира потенциално катастрофално разделение с ЕС, ако те отхвърлят споразумението за развод следващия месец.
Feldbinder Spezialfahrzeugwerke - производител на цистерни и ремаркета, който има дъщерно дружество в Линкълншир, Англия - се уверява, че има запаси от части и консумативи от двете страни на канала. Също така той коригира своите условия за клиентите на Великобритания, за да отразяват рисковете от колебания във валутите и забавяния от пречките за транспорта.
Освен първоначалните главоболия, Брекзит отваря по-широки стратегически рискове за малките германски производители като Dr. Kaiser, в която работят около 300 души. Оборудването на компанията може да работи с точност до хилядна част от милиметъра и е трудно да бъде заменено. Но Брекзит може да подтикне британските клиенти да търсят по-усилено алтернативи, казва мениджърът по продажбите Киехне.
На фона на всички рискове очакванията на събитието бяха, че сделката все пак ще има. Дори ако Великобритания забави Брекзит с няколко седмици или месеци, основните спорове се отнасят по-скоро до политически въпроси, отколкото до критични за търговията подробности.
"Никой не говори за тези въпроси и това е добре", казва Фишер. "Вероятно ще получим сделка, но образът ѝ все още е много мъглив."