Три големи гръцки корабни компании спряха транспортирането на руски петрол през последните седмици, за да избегнат санкциите на САЩ, които сега се налагат на някои компании, превозващи руски петрол. Това съобщиха от Ройтерс, като цитират свои източници в индустрията.
Това е удар за Русия, защото по този начин се намалява броя на корабните компании, които са готови да транспортират руски петрол до потребители в Азия, Турция, Близкия изток, Африка и Южна Америка. Засега три гръцките спедитори Minerva Marine, Thenamaris и TMS Tankers са спрели транспортирането на руски петрол през последните седмици, казаха четиримата търговци.
Thenamaris отказа да коментира търговски въпроси. Minerva Marine и TMS Tankers засега не излизат с позиция или коментар.
И трите фирми са били активни спедитори на руски петрол и горива до септември-октомври, когато са започнали да намаляват дейността си, според търговците и данни от корабни агенти, цитирани от Ройтерс.
И трите компании са отклонили исканията за кораби за товарене на руски суров петрол през ноември, според търговци, които преди това са си сътрудничили с трите.
Излизането на гръцките спедитори от търговията идва на фона на по-строгите санкции на САЩ, наложени върху доставките на руски петрол.
Вашингтон наложи първите санкции на собствениците на танкери в Турция и Обединените арабски емирства през октомври 2023-а. Те превозват руски петрол над ценовата граница на Г-7 от 60 долара за барел. Миналата седмица тя наложи санкции на още три кораба.
Страните от Г-7 въведоха таван на цените на руския петрол в края на 2022 г. Таванът на цените позволява на западните фирми да предоставят транспортни и застрахователни услуги за руски суров петрол, стига петролът да се продава под 60 долара за барел. Санкциите трябва да ограничат приходите от руски износ.
Основният сорт на Русия Urals, с който тя търгува, е над горната граница от 60 долара за барел от средата на юли.
Руският сорт суров петрол Pacific ESPO Blend също се търгува над тавана, според данни на Министерството на финансите на САЩ.
Трите гръцки компании доставят руски петрол от десетилетия и продължиха да го правят, дори когато други западни компании се отказаха, за да избегнат нарастващите рискове от санкции и налагането на таван на цените.Явно е имало защо, тъй като търговията с руски петрол донесе рекордни приходи през последната година на компаниите, които поеха риска и останаха в бизнеса.
Трите гръцки компании управляват над 100 петролни танкера, които са с капацитета да обработват почти целия износ на петрол от руските европейски пристанища Приморск, Уст-Луга и Новоросийск от приблизително 10 милиона тона на месец или 2,4 милиона барела на ден. Имат и флот от по-малки танкери, които транспортират гориво.
Русия разчита на своята корабна транспортана компания Sovcomflot и малко известни корабни фирми, регистрирани в ОАЕ, Индия, Хонконг, Сейшелските острови, Гана и други места, според търговци и данни за корабоплаването.
Корабите носят флагове на различни държави от Либерия до островите Кук.