Генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев пред Money.bg

Г-н Ламбрев, какво беше направено през последните години в ЖП инфраструктурата и какви са краткосрочните и средносрочните хоризонти пред НКЖИ?

Националната компания железопътна инфраструктура е едно огромно живо същество. Денонощно то пулсира и се стреми да отдаде на всички свои клиенти - товарни или пътнически композицииq комфорт и безопасност.

През изминалия период, откакто този мениджърски екип работи, се постигнаха много резултати. Един от тях е, че ние направихме преструктурирането на компанията, т.е. намалихме с 22% персонала на НКЖИ и продължаваме да работим в тази посока.
Постигнахме договорености със синдикатите и подписахме колективен трудов договор, удовлетворяващ всички страни. На този етап има социален мир и хората си получават възнагражденията на време.

За другата, много важна посока, в която работим - усвояването на европейските средства, също можем да се похвалим с един добър резултат, защото всичко, което сме го желали сме го постигнали до тук. Подписали сме необходимите договори и предстои да събираме плодовете на нашия труд. Надявам се до 2015 г. проектите, които се движат в момента, както и завършилите току що, да са готови.

На 9 май открихме официално отсечката по ОП Транспорт „ Свиленград - Турска граница". Това е електрификация и реконструкция на ЖП отсечката с дължина от 17 километра.

В момента се работи усилено по отсечката „Димитровград - Свиленград", която първоначално беше стартирана по програма ИСПА а после стана част от ОП Транспорт и е разделена на три лота - два за железния път и един за електрификация и тягови подстанции. Приключихме отсечката „Крумово - Първомай", която беше по програма ИСПА.

Със задоволство мога да кажа, че по рехабилитацията на трасето „Пловдив - Бургас" има изпълнение от 69% на строителството.

На последно място, но не и по значимост, се работи по проекта за модернизация на линията „Септември - Пловдив", която в най-скоро време трябва да получи разрешение за строеж, така че до 2015 г. да приключи.

Друга важна посока в нашата дейност са интермодалните терминали. Един от тях е в този в Пловдив, който се очаква да поеме и прехвърли голяма част от товарите от автомобилен на железопътен транспорт, тъй като след пускането на тунела под Босфора се очаква да има голям товаропоток.

Работи се и за осъществяването на интермодалния терминал в Русе, който е наднационален обект, защото обединява морски, речен и железопътен транспорт в рамките на ЕС. В тази връзка ние сме готови с техническия проект за рехабилитацията на отсечката „Русе - Варна".

Искаме да осигурим финансиране и за отсечките „София - Септември" и „Драгоман - София", които ще ни позволят да обхванем целия коридор от граница до граница и да отговорим на изискванията на ЕС.

Ще се постараем да проведем процедура за избор на изпълнител за проектиране на линията „Видин - Медковец", която е продължение на Дунав мост 2 и работим по изготвяне на необходимите документи за процедура за проектант на отсечката „София - Перник - Радомир", която също е част от европейския Транспортен коридор № 4.

Така ние ще имаме готови проекти за следващия програмен период на Европейския съюз за периода 2014 - 2020 година.

Има ли вече яснота, колко ще струват предложените от вас проекти за финансиране от ЕС?

На този етап не може да се каже, защото очакваме да видим кой проект ще бъде одобрен и едва тогава ще можем да говорим с конкретни числа и в тази връзка за нас все още няма яснота с какви средства ще разполагаме за периода 2014-2020 година.

Какви са приоритетите, които не са свързани с европейски средства?

Стараем се средствата, които държавата ни отпуска да ги влагаме там, където са най-належащи. В момента сме се насочили към отсечката „София - Мездра", където заради дългия период, в който не бяха правени ремонти, се понижиха проектните скорости. Ние искаме в рамките на 2013 г. да завишим скоростите по 4 междугария.