Остър недостиг на кадри има в транспортния сектор у нас. Няма шофьори, които да извършват международните превози. Това заяви членът на управителния съвет на Съюза за международните превозвачи (СМП) Илиян Филипов.

Кризата в сектора е огромна, защото секторът има нужда от над 5000 нови шофьори, допълни Филипов.

В момента по-голямата част от професионалните водачи наближават пенсионна възраст, а желание от страна на младите няма. Работата е непривлекателна, макар че българските международни шофьори получават заплати и командировъчни от порядъка на 1200-1500 евро на месец. Дори в момента има 85 испанци и 35 гърци, които работят в български фирми.

От СМП алармираха, че в България се регистрират мними фирми, които получават лиценз за превоз на територията на Европейския съюз. Тези фирми имат право да издават индивидуални разрешителни (копия) на наетите от тях водачи, но това става в разрез с изискванията на Европейския съюз, който е поставил изисквания, които определят броя на камионите във фирмите и съответно броя на водачите. Мнимите фирми нямат никакви камиони, но издават индивидуални копия на голям брой водачи, които после отиват да работят в други европейски страни и така от страната изтичат обучени и квалифицирано водачи.

От СМП поискаха този проблем да се разреши от страна на „Автомобилната администрация" към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, защото в противен случай ще прибягнат до протестни действия.

Друг проблем за който алармираха от СМП е че в момента на границата с Турция продължават да се събират по 30 лв. на всяко влизане на камион за дезинфекция. Сумата е много голяма на фона на 20 лв. за дневна винетка, която дава право за движение на тежкотоварните автомобили по пътната мрежа. По думите на председателя на СМП Ангел Траков посочи, че в момента тези инсталации за дезинфекция дори не работят и на превозвачите само се издават бележки и им се искат парите.