По-честата промяна на цените на стоките и съгласуването на цените на същите в резултат на растежа на онлайн търговията може да оказва влияние върху инфлацията. Това твърди експерт в свое изследване, представено в събота пред топ банкери на конференция в Уайоминг, САЩ.

"През последните 10 години онлайн конкуренцията расте на фона на по-честата промяна на цените, както и на еднаквото им ценообразуване на различните локации по света", казва Алберто Кавало, който е доцент в Харвардското бизнес училище, цитиран от Reuters.

Той анализира бизнеса на големите търговци, както онлайн, така и офлайн, които използват различни канали, за да достигнат до потребителите. В това число във фокуса на изследването му влизат гиганти като Walmart и Amazon.

Кавало посочва, че алгоритъмът на ценообразуване е разпространен и при двата типа търговци - с интернет и с физически магазини. Достъпността на глобалната дигитална мрежа от своя страна също ограничава разликите при стойността на едни и същи стоки.

И преди представители на Федералния резерв в САЩ са изразявали мнение, че е възможно ниската инфлация в страната през последните години на фона на силната икономика да е свързана с възможността на компании, като Amazon, да поддържат по-ниски цени.

През март инфлацията в Щатите достигна целевите 2% за първи път от шест години насам, но няма сигнали, че тя ще продължи да расте след като редица експерти прогнозират период на ниска безработица.

Последната в момента е на ниво от 3,9%, докато икономиката е в продължителна експанзия. Тази среда предполага, че търговците на дребно трябва да са по-адаптивни, а това от своя страна означава по-ниски маржове за тях.

И те определено са такива. Според данните в изследването на Кавало между 2016 и 2018 година на своя уебсайт Walmart променя по-често цените на продуктите, които могат да бъдат намерени и в Amazon.

Доказателството за теорията са и резултатите на най-голямата верига в САЩ. През второто тримесечие от Walmart отчитат нараснали продажби на фона на скок в онлайн търговията. Интернет продажбите на компанията отчитат ръст от 40% от 33% за предходното тримесечие. Маржовете обаче падат за пето поредно тримесечие.

Също така Кавало е открил, че големите търговци са реагират по-бързо на промените на световния пазар от преди.

"Цените на петрола, промените във валутните курсове или други такива промени, които влияят върху разходите на компаниите, влизат в използваните от тях ценови алгоритми и имат по-бързо и голямо въздействие върху цените на дребно, отколкото имаха в миналото", казва още експертът.