Селсо Нюнез, работник в автомобилна фабрика във Венецуела, прекарва дните си, като хамалин и като продава намерени строителни материли в стария си червен пикап. Неговият работодател - Ford Motor Co. - няма нищо против. И всъщност дори му плаща заплата, въпреки че Нюнез не се е появявал на работа от почти 10 месеца, с изключение на няколко дни през септември, разказва Reuters.

Икономиката на Венецуела е руини и Ford е пуснала Нюнез в отпуск заедно с още 1 200 негови колеги от замиращата фабрика във Валенсия, третият най-голям град в страната. Компанията ги държи на работа, надявайки се, че скоро ситуацията ще се подобри, а заводът ще заработи отново.

Нюнез получава четвърт от предишното си седмично възнаграждание от 50 000 боливара, което се равнява на около 1.70 долара по масово използвания курс на черния пазар. И бащата на двама тийнейджъри се смята за късметлия.

"Ford ми дава стабилност, за да гледам семейството си", казва Нюнез. "Знаем, че всичко това не е по тяхна вина, а е заради ситуацията в страната", допълва той.

Венецуела: от най-богатата южноамериканска страна до най-закъсалата икономика

Венецуела: от най-богатата южноамериканска страна до най-закъсалата икономика

Кратък поглед върху съдбата на държавата

Ford е сред 150-те международни компании, които все още не са загубили напълно надеждата за бизнеса си във Венецуела. Някога проспериращата нация сега е в рецесия от четири години заради срива на цените на горивата и, според икономистите, провалилите се политики на социалистическото правителство.

Липсата на суровини и срива в търсенето накара много компании да спрат временно производството или да го намалят до минимум, пращайки служителите си в неограничен платен отпуск в страната, където законите не позволяват масови съкращения.

Венецуела: Кошмарът на корпоративна Америка

Венецуела: Кошмарът на корпоративна Америка

Как се справят компаниите с нестабилността в страната?

Други фирми, като например General Motors, Clorox, Kimberly-Clark, General Mills и Harvest Natural Resources се отказаха изцяло, изоставяйки активите си или продавайки ги на безценица.

Повечето обаче казват, че искат да запазят присъствие в страната, готови за бъдещо възстановяване. Сред тях са и Fiat-Chrysler, Johnson & Johnson, както и Nestle, които спряха дейност едва миналата седмица заради липса на доставки.

Ford заявиха, че във фабриката във Валенсия са произведени едва 400 автомобила до август 2017 г., в сравнение със 17 000 през 2012 г. Но компанията няма намерение да напусне страната.

През миналата година разходите на домакинствата се сринаха с 15%, а през тази година се очаква да намалеят с още четвърт.

Освен част от заплатата, някои от компаниите помагат и с храна. Fiat-Chrysler разрешава на 60 от общо 800 от служителите си да ядат в стола на затворилата фабрика. Така най-бедните от тях пестят от едно ядене дневно, а част от тях дори носят половината вкъщи.

Мадуро препоръча отглеждането на зайци за справяне с недостига на храна във Венецуела

Мадуро препоръча отглеждането на зайци за справяне с недостига на храна във Венецуела

"Търсим и още креативни решения в рамките на социалистическата идея", допълни още той

Част от компаниите предложиха и пари на работниците си, за да напуснат доброволно. През 2016 г. това направи и Ford, като около 40% от служителите се съгласиха, като решиха да използват парите, за да започнат свой бизнес. FCA пък предлага четири нови гуми на служителите си - всяка от които струва колкото месечната заплата във фабриката.