Епидемията от коронавирус в Китай и други страни на Азия доведе до изстрелване на таксите за пренос на товари по въздуха, предаде Reuters. Причината за това може да е изненадваща - спирането на пътническите полети от и към Китай.

Около половината от товарите по света се пренасят не от специализирани товарни самолети, а от пътническите полети. Затова карантината, под която в един момент попаднаха повече от провинциите в Китай, драстично понижи техния брой - с 39% на годишна основа само през февруари, което от своя страна увеличи броя компании, съревноваващи се за станалото изключително оскъдно карго пространство.

Износът на Китай пада със 17% от началото на годината

Износът на Китай пада със 17% от началото на годината

Вносът е намалял с 4% в сравнение с 2019 година

Неговият недостиг стана особено осезаем, когато постепенно производствените мощности постепенно започнаха да се връщат към работа. Затова и доставчиците се оказаха изправени пред ценови шок. "Цената е поне трикратно по-висока, отколкото преди, защото просто няма никакъв капацитет", каза главният изпълнителен директор на базираната в Израел Unicargo Рафаел Елбаз, която доставя продукти основно за продавачите в Amazon.

Неговата прогноза се потвърждава и от други доставчици, сред които е TAC Index, която отчита ръст на доставките от Китай до САЩ в размер на 27% само в рамките на последните две седмици. Freight Investor Services също предупреди в понеделник, че цените на каргото са "ненормално високи" и могат да достигнат 3,5 долара на килограм.

В контекста на покачващите се такси, чиито ръст започна още преди Лунната нова година в Китай, най-ощетени се оказват посредниците, докато авиолиниите отчитат високи приходи. При това не само заради цената. Спрените полети доведоха и до допълнителни забавяния, тъй като при липсата на директни такива доставките трябва да се случват с колкото и прикачвания да е възможно.

Лампите светят, но служителите ги няма. Наистина ли Китай се връща на работа?

Лампите светят, но служителите ги няма. Наистина ли Китай се връща на работа?

Пекин постави "невъзможни цели" и следи за изпълняването им чрез потреблението на електроенергия. Това създава възможност за манипулация

"Предвид понижените ни опции, ние трябва да хванем каквито полети можем, за да доставяме стоки от Великобритания до Нидерландия, след това до Лиеж в Белгия и от там - до Нанчанг в провинция Джиангси, за да могат да достигнат до фабриката в Шанхай", каза главният изпълнителен директор на логистична компания Крис Му. "На доставчиците изобщо не ни харесва да трябва всеки ден да уведомяваме клиентите си, че цените растат постоянно."

Същевременно карго капацитетът постепенно започва да се възстановява, като от Deutsche Post посочиха, че DHL постепенно увеличава броя на полетите си. Въздухоплавателният регулатор в Китай посочи, че до края на настоящата седмица броят на полетите ще достигне 870, което е с почти сто повече спрямо миналата.