Централна и Източна Европа е постигнала безпрецедентен прогрес след десетилетия от слаби инвестиции в инфраструктура - почти 5 600 километра нови магистрали са били построени през последните 20 години.

Регионът обаче все още е твърде далече от "стара" Европа, където има над два пъти повече километра магистрали, посочват в свой доклад от консултантската компания PwC.

Липсата на високоскоростни шосета е проблем за бизнеса, сочи изследване на WEF. Според него мениджърите посочват липсата на адекватна инфраструктура като основна бариера пред растежа на бизнеса и икономиката в ЦИЕ. За България данните сочат, че това е четвъртият най-важен казус пред бизнеса.

По-малкото километри магистрали могат да бъдат обяснени от финансова гледна точка - регионът съставлява 28% от територията на ЕС и 22% от населението, но едва 10% от брутния вътрешен продукт. Именно заради това Съюзът дава значителни средства за целта - над 150 милиарда евро са били похарчени за строежа на магистрали от структурните фондове. Така през последните години общата сума почти достига 210 милиарда евро.

Очаква се през следващите години изграждането на инфраструктура в ЦИЕ да изпревари това в Западна Европа и постигне ръст от 3.1%.

Според доклада до 2025 г. са нужни 615 милиарда евро инвестиции, за да се постигне нужният ръст на икономиката. Това прави по около 170 евро годишно за всеки човек в региона.