Министерството на държавната администрация и административната реформа подписа пет договора, свързани с изпълнението на проекти, финансирани по европейската Оперативна програма „Административен капацитет". 

Историята на тези обществени поръчки е следната. В  края на 2007 г. МДААР кандидатства по европейската оперативна програма и получи одобрение на 7 проекта. По всеки от тях за реализиране на част от дейностите, които не са свързани с прякото управление на проекта, бяха обявени процедури за избор на външни изпълнители съгласно Закона за обществените поръчки. По седемте проекта бяха открити общо 9 обществени поръчки, като днес се подписват договорите по 5 от тях.

Първият  проект е насочен към подобряване на политиката по управление на човешките ресурси в държавната администрация и е на стойност  1 959 015 лв. Изпълнител на проекта е Консорциум „Делойт и партньори", а стойността на договора

е 550 690 лв., без ДДС като договорът е със срок до 15 ноември 2008 година. Припомняме, правителството напоследък все по-широко използва услугите на консултантската компания „Делойт", пример е анализа на проекта за готвената мегакомпания Български Енергиен холдинг.

Делойт" ще предоставя на МДААР услугите си в няколко насоки: Разработване на наръчник с коментари и препоръки, както и календар с важни срокове, свързан с дейността по управление на човешките ресурси в държавната администрация. Разработване на критерии и модел за оптимална численост на звената по управление на човешките ресурси. Проучване и анализ на потребностите от обучение и разработване

на специализирани програми за обучение. Проучване мнението на служителите в администрацията относно провежданите политики по управление на човешките ресурси. Повишаване информираността на младите хора за работа в държавната администрация, което включва и организиране на курсове и стажове за студенти.

Вторият проект цели подготовката на служителите от българската държавна администрация за ефективна работа с институциите на ЕС.  За целта ще бъдат похарчени 8 679 700 лева, които ще отидат за чуждоезиково обучение на административните служители. Изпълнител тук е  Гражданско дружество „Хоризонти", които ще усвоят 4 969 650 лв. (без ДДС) за обучението на 15 000 служители, като продължителността на договора   е до 15 февруари 2009 година.     

Нашите административни служители ще учат по международната система за обучение на възрастни по английски език Straightforward. В края на всяко от двете нива обучаемите ще преминават тест за оценка на придобитите знания и успешно завършилите ще получат сертификат и езиков паспорт Europass. Административните

служители ще се обучават също и за  водене на преговори и ще се запознават с   детайлите в прилагането н европейското право. 

Третият проект  е свързан с разработване на среда, осигуряваща електронни разплащания в процеса за предоставяне на административни услуги по електронен път". Този проект струва   1 515 000 лв., отпуснати от Европейския съюз и е поверен на   

дружеството „Дата Макс" АД. Договорът е на стойност 1 090 000 лв. без ДДС и ще продължи до 1 октомври 2008 г.

Този проект  ще позволи на българските потребители да заплащат по електронен път услугите, заявени в портала на електронното правителство    www . egov . bg    или в регионалните административни портали. Освен това чрез нея всеки гражданин или фирма ще може да провери в интернет своите задължения към различни ведомства. Потребителите ще могат да заплащат всички или избрани свои задължения със своята банкова карта или директно от банковата си сметка. За да извършат тези операции, потребителите ще трябва да се идентифицират с универсален електронен подпис.   

Четвъртият проект, който бе подписан касае създаването на модерна и унифицирана визия на българската държавна администрация в контекста на членството на страната в Европейския съюз.  За него Европейският съюз ни отпуска 1 212 000 лв.,  795 000 лв. отиват при консорциума „ Ай Би Ес Норма".

Последният подписан днес проект носи заглавието „Ефективният контрол - залог за ‘умна', компетентна и професионална администрация" и е на стойност 1 500 000 лв. Целта на проекта е разработване и реализиране на концепция за методика за външен контрол в администрацията, а изпълнител е  „Сдружение  Международен институт по мениджмънт " - Албена. Подписаният с МИМ договор е на стойност 439 500 лв., а изпълнението му трябва да продължи до  31 октомври 2008 г.

Чрез този проект ще се направи преглед на  европейското и националното законодателства и ще се изследва опита на държавите от Европейския съюз в изграждането и функционирането на звена за външен контрол на административните структури. Част от този проект по ОПАК е и друга обществена поръчка - за   разработването на концепция за определяне на измерители за конфликт на интереси при изпълнението на държавната служба.