Първaта германска компания, която използва комерсиалните водородни влакове, сменя посоката и вместо това гледа към изцяло електрическо бъдеще.

Това е LVNG, германска държавна железопътна компания, която започна да разработва способи за постепенно премахване на дизеловите превозни средства от 2012 г. насам. През септември 2018 г. тя започна да пуска влакове с водородни горивни клетки или влаковете Alstom Coradia iLint на френската група Alstom . Те движат по маршрути в региона на Долна Саксония.

Пускането им по железопътна връзка през август 2022 г. вече беше дерайлирано няколко пъти. Влаковете се нуждаеха от нов хардуер и софтуер Имаше и недостиг на водачи и много малко обучени как да работят с водородни влакове, а през зимата имаше проблеми на станцията за зареждане с водород.

Година след пускането в търговската мрежа, властите в Долна Саксония изоставиха идеите за бъдещи водородни влакове с аргумента, че моделите с електрическа батерия "са по-евтини".

Малко цифри за водородните и електрическите влакове

  • Сумата, която LNVG е инвестирала във водородни влакове е 93 милиона евро
  • 14 влака с водородни горивни клетки на LVNG започнаха търговски операции миналия август по маршрута между Куксхафен, Бремерхафен, Бремервьорде и Букстехуде.
  • Обхватът на модела Alstom Coradia iLint е 1000 километра. Това им позволява да работят през целия ден само с един резервоар водород в мрежата на железопътната линия Елба-Везер
  • Приносът на федералното правителство чрез безвъзмездна помощ за проекта е 8,4 милиона евро. Повече от половината от това финансиране беше изразходвано за първата в света станция за зареждане с водород, построена от Linde в град Bremervörde

В дългосрочен план обаче водородните влакове ще излязат с 80% по-скъпи, в сравнение с електрическите опции, според проучване от 2022 г., поръчано от германската провинция Баден-Вюртемберг

Ето защо правителството на Долна Саксония планира да въведе до 2029 г. 102 нови акумулаторни електрически влакове. Всички дизелови влакове ще бъдат премахнати до 2037 г. В експлоатация ще бъдат въведени и 27 броя влакове без батерии, свързани с контактна мрежа на местно ниво, разказва Quartz.

Alstom също работи и с чешкото правителство за въвеждането на водородни влакове в страната, която е изправена пред сериозна криза по отношение на природния газ, от какво започна Украйна през февруари 2022 г. Русия им беше основен източник на внос на природен газ.

Водородните проекти на други места по света:

Миналата година Калифорния направи поръчка за над 20 водородни влака за междуградски пътувания

В Япония East Japan Railway пък тества влак, задвижван с водород, с цел да започне търговски операции до 2030 г.

По-рано тази година в Италия министерство на инфраструктурата и транспорта отпусна 300 милиона евро за шест проекта за преобразуване на дизеловите влакове във водородни

Китай даде заявка през юни, че ще пусне най-мощния водороден влак в света. Смята се, че двигателят "Ningdong", способен да носи 270 килограма втечнен водород, може да работи до почти осем дни и да се презарежда за два часа.

С финансова помощ от Германия, Намибия може да пусне първия в Африка водороден локомотив.

Индия иска да пусне 35 водородни влака