Германският автомобилен концерн Daimler обмисля възможността да започне производство на автомобили от марката Mercedes в източна Европа, пише Financial Times. В нов монтажен завод - в Полша или Румъния - ще бъдат наети хиляди нови работници.

Бизнес медията коментира, че ако германците осъществят плана си, ще се вдъхне нов импулс в разширяващата се автомобилна индустрия на източна Европа. Независимо от скептицизма по отношение покачващите се разходи за труд, новите членове в Европейския Съюз все още са отлична инвестиционна възможност.

Според инвестиционен съветник, в Daimler са стеснили избора си до два възможни обекта: полския град Вроцлав в близост до германската граница и Клуж в северозападна Румъния. Германците обаче били готови да изберат и друго местоположение, в Румъния или Полша.

В сряда от Mercedes са отказали да коментират за възможното място: „Ако имаме нужда от допълнителен капацитет, особено за компактни коли, ще погледнем към източна Европа. Но решение не е взимано".

Решението за източна Европа е свързано с разработването на компактни автомобили от ново поколение, които трябва да заменят колите от клас A и B. Служители от  Mercedes казват, че през първата половина на 2008 ще бъде взето решението и чак след това ще се избере възможното място за нов завод.

Въпреки успеха на VW в централна Европа, Mercedes не бързат с преместването на изток. Засега източно от Германия Mercedes има само малък завод за камиони в Турция.

Nokia вече създадоха фурор с решението си да затоврят завода в Бохум и да отворят нов в Румъния. За да успокоят духовете, от Mercedes са посочили, че „абсолютно не стои въпросът за заплаха за Ращат (заводт в Германия, където се произвежда A- и B-класа) ".

Полша и Румъния приемат с голям интерес новините за възможността за пристигането на толкова прочут производител.  Двете държави сега са предпочитани дестинации за изнасяне на производството, както по-рано такива бяха Чехия, Словакия и Унгария.

В Полша през миналата година бяха произведени 870 хиляди автомобили от четири фирми: Volkswagen, General Motors, Fiat и притежаваният от Украйна FSO. Увеличението на годишна база е 22%.

Производството в Румъния се доминира от евтиния автомобил на Renault, предназначеният за нововъзникващите пазари Logan. На него се падат 222 хиляди от общото производство на 234,000 автомобила в страната, което бързо нараства. Между другото Ford Motor преговаря да купи завода на Daewoo Motor, приватизиран след финансовите затруднения на южнокорейската компания.

Румънските икономисти изтъкват, че северната ни съседка има преимущество пред Полша по отношение цената на труда. На час румънецът взима по €4, докато в Полша не се задоволява с по-малко от €7.50. Обаче полските макроикономисти отвръщат, че при почасово заплащане от €30 в Германия, разликата между източноевропейските държави е несъществена, а Полша е по-близо до германските заводи за доставки.