Недоволни от големите сметки за ток, мениджърите на Международното летище Кочин в Южна Индия взеха нещата в свои ръце.

Преди три години те започнаха да поставят соларни панели първоначално на покрива на терминала за пристигащи, а после и около хангар за самолети. Успехът на тези усилия доведе до много по-големи старания.

„Искахме да бъдем независими от тока в разпределителната мрежа”, заяви генералният мениджър на летището Хосе Томас пред CNNMonеy.

Миналата година летището упълномощи германската компания Bosch да построи фотоволтаична централа от 45 акра върху неизползван терен близо до международния карго терминал.

Съоръжението започна работа през август и превърна Кочин в първото летище в света, захранвано изцяло от слънчева енергия.

Десетките хиляди панели генерират средно малко повече от 48-50 хиляди киловата електроенергия, която летището, седмото по натовареност в Индия, използва на ден, обясни Томас. Излишната енергия пък се подава към по-широката електроразпределителна мрежа.

Големият проект струва около 620 милиона рупии (16,2 милиона лева) – сума, която експертите от индийското летище очакват да спестят за по-малко от шест години от това, че вече не трябва да плащат сметки за ток. Те са пресметнали, че соларната електроцентрала ще възпрепятства отделянето на над 300 000 метрични тона въглеродни емисии от въглищна енергия през следващите 25 години.

В момент, в който слънчевата енергия стана толкова евтина в Индия, инициативата на летище Кочин привлече внимание както на национално, така и на международно равнище.

Министърът на гражданската авиация на Индия Ашок Гаджапати Раджу посети Кочин през януари и обяви пред журналисти, че властите са наредили и на други летища в страната да започнат да използват поне малко слънчева енергия.

Международното летище в град Колката, което е по-голямо и по-натоварено от Кочин, планира тази година да построи фотоволтаична централа, простираща се на 70 акра. Тя би намалила разходите за ток с една трета според Сига Джъдсън, генералният мениджър на летището.

Хосе Томас заяви, че по принцип летищата разполагат с изобилие от свободни терени, които могат да бъдат използвани за соларни панели. Той посочи обаче, че по-малките съоръжения е доста по-лесно да се зареждат изцяло от слънчева енергия, тъй като използват по-малко количество ток.

Летището в Кочин вече работи по разширяване на соларната си база, за да отговори на търсенето от по-големия международен терминал, който е в процес на изграждане. Друга по-малка централа се очаква да бъде завършена до края на април, а летището планира да сложи и стоманобетон над канал, който също да покрие с панели.