Министерството на отбраната на САЩ обмисля дали да продължи да се работи по поръчката на най-новия боен самолет на корпорацията Lockheed Martin, тъй като изтребителят може да струва до един трилион долара в следващите десетилетия, научаваме от Wall Street Journal.

Главните специалисти на Пентагон по закупуването на оръжия ще се срещнат днес, за да обсъдят плановете за покупка на 2,458 броя от изтребителя F-35 Lightning II за нуждите на американските военновъздушни и военноморски сили. Политиците се страхуват, че сметката ще набъбне и в крайна сметка може да достигне астрономическата цифра трилион.

През 2001 година офертата на Lockheed за създаване на F-35 бе предпочетена пред тази на Boeing. Оттогава поръчката от американските военни стана приоритет за компанията от Мериленд.

По-рано този месец Правителственият офис за подотчетност, разследващ орган на Конгреса на САЩ, заяви, че за да се купят всички предвидени самолети, ще бъдат нужни $300 млрд., базирано на правителствени изчисления от декември 2006 година (на 15 декември 2006 производствен модел на изтребителя F35 летя за пръв път).

Само че други $650 милиарда ще са нужни за поддръжка и управление през този век. Американските чиновници са изчислили, че разходите по един самолет в края ще възлязат на $122 милиона.

Тези данни звучат неудобно на фона на световната загриженост за американската икономика и ескалиращите разходи по войната в Ирак. По изчисления на университетски преподаватели (Линда Билмс и Джоузеф Стиглиц), дългосрочните разходи за американското общество от войната в Ирак ще достигнат $3 трилиона вместо посочваните от правителството 500 милиарда.

Върху Пентагон се оказва политически натиск да обуздае разходите си, твърди Wall Street Journal.

В момента в Lockheed Martin очакват зелена светлина за първата фаза от производствения контракт: изготвяне на шест броя от новия изтребител за нуждите на ВВС, които ще функционират като обикновени изтребители. Други шест броя от F-35 Lightning II трябва да се доставят на морската пехота, тези самолети трябва да могат да излитат от къси писти и да се приземяват вертикално. Първият подобен самолет може да бъде доставен през 2010 година.

Американските ВВС бяха поискали финансиране за дизайна на само един самолетен двигател, изготвен от поделението Pratt & Whitney на корпорация United Technologies. Конгресът на САЩ финансира и втори тип дизайн на двигател, този път от General Electric и Rolls-Royce. Според разследващите правителствени органи, това е оскъпило контракта с $6.6 милиарда.

Програмните мениджъри подхванали спор за масата на самолета, тестването на двигателя и въпроси свързани с дизайна и това е забавило развойната дейност и е повишило допълнително разходите. Очаква се Пентагон да преразгледа разходите, свързани с проекта, през следващия месец. Това е важно за много страни, тъй като очаквани превишения в заложената в началото финансова рамка могат да разклатят контракта.