Освен това на учителите ще се даде повече свобода да избягат от традиционната програма базирана върху учебни „предмети" и младежите на възраст между 11 и 16 години ще бъдат облекчени в подготовката си за зрял живот.
Последното включва както уроци за мястото на икономиката на Британия в глобалната система, така и наставления свързани с личния икономически просперитет: как да се избегне изпадането в дългове, как да се купи собствена къща, да се уважават чуждите култури, дори готварство - така че бъдещите „възрастни" от малки да бъдат приучени на здравословни хранителни навици.
Промените са наложителни, считат специалисти, тъй като ръстът на образователните стандарти в западния свят се е забавил. „В някои държави се стигна до стъклен таван, който не може да се счупи".
„Традиционният подход да се покрива учебния курс се е изчерпил: той даде всичко, което можеше: повече няма да работи".
Всеки ученик в новите условия ще може да учи със своята собствена скорост: в един клас някой може да чете романите на Томас Харди, а друг да изследва книгите на Джордж Оруел.
Ученето не може да се отдели от готовността на индивида да учи.
Но тъй като досега е било точно така, младежите са били обезкуражавани да се развиват. Някои е трябвало да се надигат на пръсти към теми, които са извън възможностите им, а други са били отегчавани заради твърде леки задачки.
В новата програма се съчетава подходът ориентиран към теми с подхода ориентиран към предмети.
Има и възражения: имената на исторически личности като Хитлер, Чърчил и Сталин са зачеркнати от списъка на историческите личности, които трябва да се познават, на което обаче от правителството отговарят, че в курса по история е включено изучаването на Първата и Втората световни войни.
Възражение е имало и към изучаването на поезия: поет-носител на награди е обяснил, че няма нищо против включените в списъка автори, но хиляди ученици всяка година можели да останат с грешното впечатление, че „откакто старите поети са закачили ботушите си на стената", поезия не е писана.
Поетът в британското правителство също така е приветствал акцентирането върху креативното писане и е обяснил, че обучението в средния курс прилича на „средата на сандвич" между началното образование и университета, където креативността се пренебрегва за сметка на натрупването на факти.
По отношение на езиците, в списъка на избираемите предмети могат да влязат и мандарински, японски, урду и арабски, след като е изключено изискването чуждестранният език да е европейски.
Пакетът мерки е бил приет доста предпазливо от учителската общност. Някои учители са изразили резерви дали ще има достатъчно време да се покриват темите без отслабване на изискванията по традиционните предмети.
Измененията в учебните програми на Великобритания започват още от 1988 година. Като цяло се счита, че предложените сега нововъведения са стъпка в правилната посока, която в бъдеще трябва да бъде продължена.