За бизнес модела на "Глобал Маркетс" и отношението на регулатора към една нововъзникваща българска фирма, разговаряме с Роберт Димитров, директор "Пазарни проучвани"

Роден e през в град Кладно, Чехия. Роберт Димитров работи в "Глобал Маркетс" от 2008 г. От 2011-а до сега е директор "Пазарни проучвания" в компанията. Говори чешки, словашки и руски.

Г-н Димитров, разкажете за "Глобал Маркетс" и какво е уникалното в бизнес модела му?

"Глобал Маркетс" е инвестиционен посредник, лицензиран и регулиран от КФН. По-голямата част от клиентите ни са чужди граждани, набирани от наши клонове в чужбина. Стратегическата цел пред компанията е да разширим мрежата си, за да достигаме до по-голям брой клиенти в Европейското икономическо пространство. Ползваме авангарден американски модел за привличане на клиенти. Става дума за динамичен маркетинг посредством трети лица - специализирани маркетингови компании. Ние активно търсим нашите бъдещи клиенти, а не чакаме наготово да дойдат при нас.

България добро място за правене на бизнес ли е?

По-скоро да. Разходите ни за персонал и офис помещения са ниски. Данъчният режим е силно стимулиращ.

А до каква степен регулаторът показва съпричастност към тези ваши цели и до колко една българска компания може да е конкурентноспособна зад граница?

До момента КФН наистина е отворена към нашата компания и проявява разбиране за бизнес модела ни. Имахме редица проверки през 2011, 2012 и 2013 г., които спомогнаха за подобряване на процесите и вътрешните процедури в "Глобал Маркетс". Това направи компанията по организирана и в състояние да се конкурира с други фирми зад граница. Същевременно получихме разрешения за отваряне на клонове в Чехия, Словакия и Полша, което ни осигури достъп до пазари с почти 40 милиона нови потенциални клиенти. Естествено, стремим се да се възползваме максимално от предоставената ни възможност.

Какво е отношението на регулатора към една нововъзникваща българска фирма? Срещате ли пречки пред развитието си?

Забелязваме положително отношение към поднадзорните лица и разбиране за трудния момент за индустрията от страна на финансовия регулатор в лицето на зам.-председателя г-н Николай Попов и председателя на КФН г-н Стоян Мавродиев. Предполагам, че предходен опит от други институции и от частния сектор са помогнали да усетят нуждите на малките компании като "Глобал Маркетс", които търсят съдействие от страна на регулатора в първите години на своето развитие. Ние сме поднадзорни на редица регулатори в Централна Европа, поради експозицията, която имаме към тези пазари. Не навсякъде обаче регулаторите показват разбиране. Например в Полша взаимните фондове са подложени на голям натиск и много от тях преустановиха своята дейност през последната година. А в Чехия регулаторът отне лицензите на десетки малки и средни по размер инвестиционни посредници и агенти.

Подобни действия са болезнени за индустрията, а понякога и за клиентите и ограничават конкуренцията на тези пазари. Затова и няма да чуете за чешки или полски инвестиционни посредници или фондове, които да се разрастват зад граница. "Глобал Маркетс" се стреми максимално да се възползва от катаклизмите на тези пазари и да намери свои ниши за развитие. Същевременно централата на компанията остава в България. В резултат на усилията на КФН при провеждането на правилни политики се постигна устойчива стабилност на пазара на небанкови финансови услуги, а това е отлична предпоставка за ръст при поднадзорните лица и засилване на тяхната конкурентоспособност в рамките на ЕС. Това създава добри условия и за развитието на нашата компания зад граница.

Може ли КФН да създаде една силна индустрия? Българската фондова борса не показва завидни резултати през последните години.

БФБ не е точен показател за състоянието на финансовата индустрия. Според мен, регулаторът е с много ограничени възможности да стимулира ръст на борсата. Това, което КФН може да направи, е да насочи инвестиционните посредници към чужди пазари, където техните услуги са конкурентни и биха могли да привлекат свеж капитал. Част от него би излязъл и на БФБ. Важно е да се даде възможност на българските компании да достигат до по-голям брой клиенти. Останалото е в ръцете на управителите и директорите им.

Оптимист ли сте за бъдещото развитие?

При ясни пазарни правила и безпристрастен надзор битката с негативната конюнктура е по-лесна.