Краят на годината по традиция е един от най-силните периоди в продажбите на дребно на големите търговски вериги. В желанието си да привлекат повече клиенти по празниците магазините използват подвеждащи послания. Или поне така смята Комисията за защита на потребителите, която оповести, че е наложила глоба на две от най-големите вериги в страната - австрийската „Билла" и германската „Лидл".
Според решението на държавния регулатор двете компания трябва да заплатят общо 853 хиляди 936 лева, като и двете са обвинени в заблуждаваща реклама.
Компанията "Лидл България" ще плати 370 859 лв. глоба заради това, че е действала нелоялно спрямо конкурентите си и е подвела потребителите с рекламната кампания под надслов "Най-доброто от България. Най-доброто от Европа." Чрез използването на превъзходната степен се отправя посланието, че показаните продукти и самата компания, която ги предлага, са най-добрите, е изводът на КЗК. Рекламодателят обаче не е предоставил пред антимонополния орган доказателства за това, като например проучвания, сравнителни анализи, тестове, анкети, награди и отличия за продуктите, които да обосноват обективната точност на рекламните твърдения. Друго основание за санкцията, е че "Лидл" е използвала кръгово изображение с надпис "Произведено в България" без да е производител и член на едноименния съюз.
Санкцията за "Билла България" е в размер на 483 077 лв. заради рекламната й кампания "Гаранция Clever най-ниска цена". Комисията е установила противоречие между посланието и официалните условия, по които кампанията се провежда, които допускат продуктите с тази марка да се продават и на по-висока цена, отколкото на конкуренцията.
Clever е собствената марка на "Билла" и цената на продуктите й са най-ниските в рамките на веригата.При старта на рекламната кампания миналото лято дружеството се ангажира, че те ще са и най-ниските и сред аналогични по качество и разфасовка продукти в осем национално представени вериги. "Билла" дори обеща, че ще покрива разликата в цената, ако клиент докаже, че в друг магазин тя е по-ниска. При анализа си КЗК е установила обаче, че при наличие на по-ниски цени на сравними продукти "Билла България" не винаги е намалявала цените на стоките с марката Clever.
Двете дружества са задължени да прекратят нарушението и да го огласят за своя сметка в два национални всекидневника в едноседмичен срок от влизането му в сила. Засегнатите имат възможност да обжалват решенията на антимонополната комисия в съда.
sulio
на 06.01.2014 в 18:21:26 #3Това за Лидл специално е ебати изсмуканото от пръстите. Разговорното значение на "Най-доброто от" е ясно на всички, че не се има предвид буквално. Дано имат добри адвокати, понеже явно не са се навили да бутат рушвет и за това сега тези червеи отчитат дейност. Специално за Лидл това от мотото им си е точно така. Дгд КзП.
t_point
на 04.01.2014 в 22:56:34 #2Такива суми са измерими с дневните обороти само на един магазин на всяка една от тези тези фирми, а кампаниите са им донесли десетки милиони само през декември, така че Комисията само е имитирала дейност в този случай - моите почитания!
passenger
на 04.01.2014 в 09:46:44 #1Браво. Любопитен съм глобите в коя част на държавния апарат ще отидат при положение че потърпевши са потребителите.