Разочаровани останаха "жадните за новини журналисти" след пресконференция, организирана по повод представянето на резултатите от първите два лота на проекта за анализ на състоянието на железопътния сектор у нас. За него  бяха похарчени 2.06 млн. лв. без ДДС.

Разочарованието бе предизвикано от това, че основният извод в този доклад не е нещо, което обикновените хора и клиентите на железниците не виждат с очите си. А именно, че 80% от пътниците не са доволни от хигиената във влаковете, както и че близо 70% от пътниците са доволни от цените.

Резултатите по първите два лота на проекта  -  „Оценка на пазарното търсене на железопътните транспортни пътнически услуги в Република България и изготвяне на мерки за оптимизирането им" и "Реинженеринг на поддържането на железния път, контрола на движението и радпределението на електрическа енергия, извършвани от НКЖИ" бяха представени днес от Галина Василева, директор на дирекция „Координация на програми и проекти" в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, както и от изп.директор на дружеството, спечелило поръчката - ИнфраКеър-ТрансКеър, Нели Стойчева.

Стойността на тези лотове е съответно 624 хил. лв. и 445 хил. лева. Резултатите от третият лот, озаглавен "Планиране на човешките ресурси в НКЖИ и БДЖ", който е на стойност 995 хил. лв ще бъдат представени в края на годината.

Припомняме, че договорът за изпълението на проекта за анализ на ЖП сектора у нас беше подписан в края на септември 2012 година.

Други "попадения" от анализа са, че вагоните на БДЖ "Пътнически превози" са остарели, както и че железопътната инфраструктура е амортизирана и няма необходимите средства за капитални ремонти. Неща, които не биха впечатлили никой по-редовен клиент на БДЖ, бил той пътник или бизнес организация.

На въпрос на Money.bg изп. директор на дружеството, спечелило поръчката Нели Стойчева, заяви че резултатите представени днес са следствие от допитване до 2000 души и информация предоставена доброволно от дружествата в железниците, обработкат на която е струвало 624 хил. лв. за които би завидяла всяка социологическа агенция.

Друг „изненадващ" резултат е че 94% от пътниците биха желали да има вагон ресторант във влаковете.

Галина Василева от министерството, заяви че този проект е бил необходим, за да може да се прецени реалната необходимост от нови пътнически вагони, които се очаква да дойдат през следващия програмен период. В защита на похарчените средства, тя обясни, че те са предоставени от Европейския съюз.

В тази връзка анализът показва, че едва 8-9% от пътническите вагони са в експлоатация под 15 г., като средната възраст на парка е 20-25 години. Тези стойности обаче са обичайни за Европа, коментира Стойчева.

Според консултаните до 2030 г. БДЖ трябва да подмени 170 локомотива, 335 вагона и 34 спални вагони.

В НКЖИ  са необходими нови машини за поддръжка на железния път, които да отговарят на съвременните скоростни трасета, които се строят, показват резултатите на анализа.

Това е мярка, за която в Money.bg многократно сме говорили с ръководството на железопътната инфраструктура и те ясно са подчертавали необходимостта от това.

От ИнфраКеър-ТрансКеър препоръчаха и неща, по които или вече се работи, или е ставало въпрос за тях вече в средите на сектора. Става дума за централизирана система за управление на издаването на билети и пътникопотока в БДЖ и подобна система за контрол, но на релсовия път в НКЖИ.