Дайте на DaimlerChrysler и на Cerberus възможност да завършат колкото се може по-бързо сделката си за Chrysler. Автомобилните компании са сложно устроени зверове и никой няма интерес да остави Chrysler да виси във въздуха.

Голямата изненада бе присъствието на профсъюза United Auto Workers по време на изявлението за продажбата. Трудовите лидери, които преди лобираха срещу продажба на частен инвеститор, можеха да се превърнат в голяма пречка.

Сделката Chrysler-Cerberus изпраща смесени сигнали за американската автомобилна индустрия, и най-важното, договорената продажна цена.

Положителната страна от това, че Chrysler отива в ръцете на частен инвестиционен фонд е, че промишлената рационализация ще се ускори. Момчетата от Cerberus нямат романтични връзки с миналото на Chrysler и може да се очаква бързо да премахнат ненужните им хора, марки, дилъри, да асемблират капацитета, което ще облагодетелства General Motors и Ford в опитите им да стабилизират пазарните си дялове.

Освен това постигнатата сделка премахва опасността раненият и кървящ Chrysler да започне ценова война, която да накара и GM и Ford да си пуснат взаимно кръвчица.

И така, това, че UAW се съгласиха (поне по принцип) с поглъщането от Cerberus е положителен сигнал за широките промишлени договори, постигнати през това лято.

Един от най-големите въпроси е дали лидерите на UAW ще могат да убедят своите членове в нуждата за гъвкавост в преговорите с ранения автомобилен производител. Фактът, че президентът на UAW Рон Гетелфингер склони да даде благословията си за сделката на Cerberus показва най-малкото, че той иска да излезе напред и да даде ясна директива на своите членове.  Все пак по-войнствените Canadian Auto Workers могат да се окажат по-трудни за преодоляване.

Отрицателната страна е, че сделката оцени Chrysler неудобно ниско. Забравете за тези $7.4 млрд. които се появяват сега непрекъснато в заглавията на новините.

Поровете се малко по-надълбоко и ще осъзнаете, че $5 млрд. са капиталовата инжекция на Cerberus в автомобилния бизнес, а друг един милиард е инжекция във финансовия бизнес. След изравняване, оказва се, че нетният паричен поток, който ще достигне до Daimler от продажбата на Chrysler, всъщност ще е $650 милиона.

И така, щом за онези 15%, които Chrysler държи на американския автомобилен пазар, са платени едни джобни пари, то каква е пазарната стойност на GM и Ford?

Фондовият пазар посочва, че те сега струват съответно $17.6 млрд. и $16.6 млрд., като в понеделник сутринта акциите и на двете компании са се повишили.

Обаче която и да е от двете компании да беше изкарана за продан сега, цифричките щяха да бъдат доста по-ниски.

Спомнете си, че имаше няколко фактора, които дадоха на Daimler най-добрата възможно цена за Chrysler. Последните имаха няколко купувача, които се конкурираха, като Cerberus дори не се спрягаха за главен купувач. После, дори и да изглеждаше, че  Daimler иска неотложна продажба, германците винаги са искали да си запазят собствеността над Chrysler и на практика след завършването на транзакцията ще си запазят 20%.

Това, което става ясно е, че макар сега около света да се върти изобилен капитал, макар да има много фирми които искат да го влагат, също така никой не иска да плаща свръх-цена за повредени активи.

Горното съображение без съмнение ще повиши натиска върху онези неподатливи членове на фамилията Форд, които биха искали да превърнат в пари активите си, сега струващи по-малко от половината от това, което бяха преди пет години и половина.

Както бе съобщено на 16ти април във Fortune Magazine, фамилията се оглежда за инвестиционен съветник, който да предложи най-добрата стратегия. Продажбата на техните активи на частен инвестиционен фонд винаги е била в списъка на възможните опции. Също в списъка е реорганизирането на Ford Motor в холдингова компания и зачеркване на губещите пари операции в Северна Америка.

Като цяло, напредъкът на сделката за Chrysler се оказа в най-добрия интерес на индустрията. Това ще премахне несигурността от бизнеса и ще засили преструктурирането, което от 30 години протича на тласъци.

Вече е нужно да си по-малък, по-жилав, по-печеливш, трябва да се работи по-бързо, за да се предотврати банкрута на едната от трите компании, както и да се измъкнат и другите две от опасната зона.

Превел Димитър Събев