Наемите на първокласни търговски площи се покачват. На най-оживената търговска улица у нас бул. "Витоша" цените на кв.м достигнаха 56 евро. За сравнение през 2022 те са били 50 евро на кв. м.
Това показва доклад за пазара на търговски площи в България на консултантската компания Colliers за първото полугодие на тази година.
Наемните нива се покачват заради засиления интерес и липсата на достатъчно алтернативи. Най-търсени са локации в установените и добре работещи шопинг центрове и магазини на бул. "Витоша". Наемът на площ в мол е 40 евро на кв.м. на месец. При ритейл парковете параметърът остава непроменен, в сравнение с няколко години назад или 10 евро на кв. м. на месец. Очаква се наемните нива да да останат стабилни в краткосрочен план.
Предлагането на площи в молове, по главни улици и в ритейл паркове в София остава непроменено, със стойности съответно - 390,600 кв.м., 63,800 кв.м. и 66,500 кв.м. Нивото на свободни площи на основната търговска улица в София - бул. "Витоша" достигна предпандемичната си стойност от 1%.
Незаетите пространства в молове също намаляват, но маргинално - 3,6%, спрямо 3,8% към края на 2022 година. Усвоените площи през първото полугодие възлизат на над 10 500 кв.м.
Трите опериращи ритейл парка в София не разполагат със свободни пространства. Най-активните търговци за периода са от секторите Мода, Здраве и красота, и Гастрономия.
С първи магазини у нас стъпи германският дискаунтър TEDi в молове и ритейл паркове в няколко града в страната. Това са София, Перник, Сливен, Стара Загора и Пазарджик.
Няколко търговски парка в София са в активна фаза на планиране и изграждане. Населението в столицата се разраства и се характеризира с най-високата покупателна способност в страната, което е предпоставка за устойчиво развитие на тези проекти.