Всеки ден през пустинята Гоби в Монголия хиляди тежкотоварни камиони, транспортиращи въглища, поемат пътя към границата с Китай. Трасето е дълго няколко стотин километра, но изминаването им често отнема повече от седмица, разказват от Reuters в свой репортаж.

Шофьорите си готвят, хранят се и спят в тировете, покрити с прах. Заради дългите престои на едно място около тях се заражда своеобразна оживена търговия, като всеки може да си купи цигари, вода или гориво, докато чака на опашките, които често надхвърлят 100 километра.

Нарасналите доставки за Китай и скока в цените на въглищата са истинско събитие за монголската икономика, която пред последните години беше "притисната" от дългова криза и срив на местната валута. Тези проблеми бяха и причина държавата да потърси финансова помощ от Международния валутен фонд (МВФ).

Голямото забавяне в доставките от мините в Гоби до границата с Китай обаче подбиват печалбите на компаниите.

Причина за закъсненията са по-строгите мерки, наложени от страна на Пекин, заради които се правят щателни проверки на всички влизащи в страната тирове. До тях обаче е довела незаконната контрабанда през границата, която властта в Монголия така и не успява да ограничи.

Нарастването на цените на въглищата е удвоило трафика по пътя през тази година, показват данните на полицията. А очакванията са тази тенденция не само да се запази, но и да се разрасне.

Монголските фирми в минната индустрия се надяват да увеличат допълнително капацитета си през следващата година, като тяхната цел е да се възползват от по-голямото търсене от Китай. Само през първата половина тази година износът от Гоби е нараснал над четири пъти.

През последните месеци обаче растежът е ограничен заради големите забавяния на доставките, а положението ще се влоши още повече през следващите с още по-голямото натоварване на пътя.