Ако предложенията на Европейската комисия бъдат утвърдени днес, на временните работници трябва да бъдат дадени същите права както на редовно наетите след шест седмици на дадена работа. Британските работодатели изтъкват, че срокът трябва да бъде удължен на шест месеца.
Въпросът е изключително принципен и зависи както от прочита на базовите постановки на икономическата теория, така и от склонността към сътрудничество и иновации на общата европейска икономическа сцена. Има сблъсък на интересите, който дава основание за обвинения, че Брюксел се придържа към идеологията на една отминала ера.
Според коментаторите на FT, ефектът от приемането на предложената директива ще е вреден, защото тя се противопоставя на формулираните икономически цели на ЕС и възпрепятства гъвкавостта на трудовия пазар.
Поддръжниците на директивата изтъкват, че неравнопоставеността на работната сила може да доведе до масово недоволство. Хората, намерили работа чрез агенции, ще получат същите базови права като частично заетите и тези с редовни договори. Засягат се само базови въпроси като заплащане и работа по празниците, няма да се изпада в скъпи допълнителни договорки като например пениси. Освен това промените ще дадат сигурност на местните работници, че пришълците няма да ги изместят.
Но в случая с тази директива гласовете против сякаш натежават. Предложението на Брюксел засяга икономическата конкурентноспособност и гъвкавостта на пазара на труда. Във Великобритания висок е броят на хората, намерили работа чрез агенциите, едновременно с това безработицата е ниска. Това надали е съвпадение.
Някои данни сочат, че 1.5 млн. души, или 5% от работната сила на Обединеното кралство, са регистрирани в агенциите. Много от тези работни места чрез агенции ще бъдат изложени на риск, ако бизнесът започне да посреща по-високи разходи заради предоставянето на пълни права на всички заети. Най-сериозно могат да бъдат засегнати студентите или родителите на малки деца.
Чрез увеличаване на издръжките за труд, компаниите ще са затруднени да отговарят на резките промени в търсенето и да покриват недостига на работна ръка. В резултат на това индустрията може да бъде по-малко ефективна и икономическият ръст може да пострада. Това е твърде висока цена за социално предпазване, която при това не е необходимо да се плаща.
Най-доброто е да има гъвкав пазар на труда и висока заетост - предложението на Брюксел ще доведе до ниска заетост и малка гъвкавост. Има достатъчно механизми, които да предпазват работниците от безскрупулните босове. За предпочитане е по-сурово прилагане на закони като минимална работна заплата, вместо въвеждането на нова бюрокрация.
Въвеждането на общи правила е от полза за създаването на общ европейски пазар - но не това е случаят тук. Великобритания ще продължи да се противопоставя на промените, които заплашват икономиката на страната. Вместо да налагат този закон на Великобритания, където на трудовия пазар всичко е окей, страните с неефективни трудови пазари и нисък дългосрочен ръст в ЕС ще сторят по-добре, ако последват британския опит - е становището на Великобритания.