Без сладко животът със сигурност е по-тежък (и, очевидно, горчив), но е важно по какъв начин си го набавяме. За все повече американци, изборът е пчелният мед. Според данни на Министерството на земеделието във Вашингтон, консумацията му се е повишила с цели 60 на сто от 1990 г. до днес.
Това води до внос за стотици милиони долари, но и до почти 6-кратен скок на цените.
Детайли: Американците, като цяло, обичат сладкото. САЩ е водещ вносител на захар - с доставки за 6,48 млрд. долара през 2022 г., почти двойно повече от втория в класацията Китай.
В същото време, обаче, консумацията на захар се е увеличила с едва 7 на сто за 30 години, докато при меда скокът, както вече стана ясно, е 9 пъти по-голям. Според Световната банка САЩ е най-голям вносител на мед, като през 2019 г. в страната са влезли количества за над 430 млн. долара.
Те идват основно от Индия, Аржентина и Виетнам.
Защо: Според анализа на агроведомството популярността на меда се дължи на възприемането му като "суперхрана" от страна на потребителите - по същия начин, както и чесъна и джинджифила.
Още нещо: Докато вносът на мед в САЩ расте с по 7% на година, вътрешното производство е на практика в застой. Сред причините са лошото здраве на пчелните семейства заради климатични явления, болести и използване на неподходящи препарати.
През 2022 г. са били произведени количества, които са наполовина на тези от пиковата 1993 г. Още от 2005 г. вносният мед на пазара е повече от американския и вече съставлява около 75% от предлаганото.
Всичко това спомага за повишаването на цената на меда, който в момента е близо 6 пъти по-скъп, отколкото е бил в началото на 90-те.
А у нас: Докато в САЩ консумацията на мед е във възход, а например в Германия на човек се падат по около 7 килограма от него годишно, в България ядем по не повече от 700-900 грама годишно, коментират от бранша. Българският мед е качествен, но голяма част от него отива за износ, а на пазара у нас има и немалко фалшификати.