Два пъти и половина по-висок туристически данък от 1 януари догодина предлага столичното общинско предприятие "Туризъм". Мотивите - ставките не са актуализирани от 13 години и постъпленията ще се използват за популяризирането на София като дестинация.

Ако бъдат приети от общинския съвет, нивата ще станат следните:

  • Апартаменти и хотели с една звезда - 1 лв. на нощувка (при 0,40 лв. в момента);
  • 2-звездни хотели - 1,50 лв. (при 0,60 лв. сега);
  • 3-звездни хотели - 2 лв. (при 0,80 лв. сега);
  • 4-звездни хотели - 2,50 лв. (при 1 лв. сега);
  • 5-звездни хотели - 3 лв. (при 1,20 лв. сега).

Това са пари, които се плащат от туриста, а не от хотелиера или от собственика на апартамента под наем.

Туризмът в Гърция с един от най-силните темпове на растеж в света - каква е ситуацията в България

Туризмът в Гърция с един от най-силните темпове на растеж в света - каква е ситуацията в България

Въпреки проблемите, индустрията се възстановява

По данни на НСИ през миналата година в София са реализирани почти 2,2 млн. нощувки в местата за настаняване - около 10% повече в сравнение с предпандемичната 2019 г.

Пред портала TravelNews директорът на ОП "Туризъм" Антон Пенев обясни, че приходите от туристически данък са били 2,3 млн. лева през 2023 г., докато очакването е през 2025 г. постъпленията да бъдат 5,6 млн. лева. Той посочи и че има уверение от кмета Васил Терзиев, че събираният данък ще отива в бюджета на предприятието.

Какво мисли бизнесът?

"Напълно правомерно се вдига този туристически данък - той е в пъти по-нисък от повечето градове в света, не само в Европа", коментира пред Money.bg Борис Павлов, председател на Асоциация за туристически имоти и иновации, член на Консултативния съвет към Столична община по въпросите на туризма и основател на платформата Flat Manager.

Най-големият оператор на ваканционни имоти в ЦИЕ придоби българската Flat Manager и създава основен играч на Балканите

Най-големият оператор на ваканционни имоти в ЦИЕ придоби българската Flat Manager и създава основен играч на Балканите

Това е първата международна сделка, осъществена от полската компания за управление на имоти

По думите му към момента ОП "Туризъм" реално няма финансов ресурс с който да популяризира столицата като туристическа дестинация и затова е важно парите да се използват целево, а не да отиват в общия бюджет.

На среща с участието на представители на общината и на останалите заинтересовани страни някои хотелиери се оплакаха, че промяната в туристическия данък ще се случи прекалено скоро - вече са оферирани цени за 2025 г. и има поети ангажименти пред клиенти и партньори. Павлов обаче не смята, че промяната ще окаже сериозно влияние, защото туристическият данък все така ще е много малък процент от общия разход на туриста за нощувка: "Говорим за едно левче на нощ".

По-големите теми

София е популярна уикенд дестинация, като според Борис Павлов не трябва да търсим промяна в профила, а по-скоро да привличаме и други типове туристи. Той даде пример с конферентния туризъм, за който обаче е необходима съвместната работа на много институции - за да се организират в София мащабни международни събития.

"Трябва да се фокусираме върху конферентния туризъм, който ще доведе хора през седмицата, а не през уикендите", категоричен беше Павлов.

Как нашите балнеокурорти и СПА туризъм привличат германски и австрийски туристи

Как нашите балнеокурорти и СПА туризъм привличат германски и австрийски туристи

1 евро вложено в превенция, спестява 7 евро за лечение, коментира пред Money.bg Сийка Кацарова, председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм

Той подчерта, че все още се обсъжда дали патентния данък за апартаментите в Airbnb и подобните платформи да се върне на 250 лева годишно, както беше преди пандемията.

Голям проблем за целия сектор е нуждата от изсветляване на пазара, подчерта председателят на браншовата асоциация. По думите му половината апартаменти за ваканционно настаняване не са регистрирани, а има и такива, които са, но въпреки това не са коректни към общината и държавата.

"Това е нещо, с което ние като асоциация се борим - не само на ниво СО, но и на ниво държава и Министерство на туризма. От години нищо не правят по въпроса - нищо, че има механизми много бързо и лесно да се направи", отбелязва Борис Павлов.