Доходите на руснаците ще намалят с 14% до 2035-а година, ако "зеленият преход" в страната не бъде осъществен. Това пише РИА Новости, цитирайки мнението на шефа на Sberbank - Герман Греф. Финансовият експерт подчертава, че "ако всичко остане непроменено, то тогава до 2035-а година бюджетът на Русия ще бъде с цели 5 трилиона рубли по-малък.

Все повече икономисти в страната са убедени, че ако Руската федерация продължи да "бяга" от преминаването към зелена икономика - то това ще се отрази на приходите от износ, ще доведе до намалената заетост, както и до загубата на лидерството на Русия на световния енергиен пазар. А според Герман Греф е много възможно да се стигне и до фалит на много компании, в случай, че те се откажат или отложат т. нар. "зелен преход".

Политиката на Брюксел, която може да струва на Русия "несравнимо повече" от санкциите

Политиката на Брюксел, която може да струва на Русия "несравнимо повече" от санкциите

Тя може да засегне износа на стоки в размер на близо 6,5 милиарда евро

Най-общо казано принципите на "зеления преход" са икономика в подкрепа на околната среда, социалното развитие, политическо и корпоративно отговорно управление в полза на околната среда. Много западни инвеститори вече инвестират само в компании, които отговарят на принципите на "зелената" икономика.

Русия осъзнава това и вече залага за намаляване на въглеродните емисии, както и на други екологични норми, с които както много държави, така и световният бизнес като цяло вече се съобразява. Един от най-големите производители на петрол и газ в света, Руската федерация вече има план да увеличи значително броя на електромобилите по пътищата в страната през следващите три години.

Русия с план за $8 млрд. за повече електромобили

Русия с план за $8 млрд. за повече електромобили

От 2022 г. те ще пътуват без да плащат тол такси

Според стратегията, одобрена от правителството в понеделник, производството на електромобили в страната трябва да достигне 10% от общото до края на 2030 г. Предвидени са 591 млрд. ($8 млрд.) разходи за постигане на целта, според прессъобщение.

През първия етап, от 2021 до 2024 г., Русия ще се прицели в поне 25 хил. електромобила и над 9 хил. зарядни станции. За да окуражи закупуването на електромобили, Москва ще дава различни стимули, включително заеми с привлекателни условия.

От 2022-а година електромобилите ще пътуват безплатно по междуградската пътна мрежа и няма да плащат тол такси.

Големите планове на Русия да добива на петрол в Арктика, докато всички се отричат от него

Големите планове на Русия да добива на петрол в Арктика, докато всички се отричат от него

Тази стратегия на страната вероятно ще ѝ се отплати добре в следващите години или дори десетилетия, се казва в анализ

Колкото до петрола, до 2024-а година Русия планира да увеличи доставките на изкопаеми горива през Арктика до 80 милиона тона на година и до 150 милиона тона до 2030-а година.

"Докато световните лидер, учени и природозащитници алармират за това, че човечеството трябва да действа сега или никога няма да може да се върне назад по пътя към катастрофалното изменение на климата, Русия не крие плановете си да използва топенето на арктическия лед, за да отвори нов път за доставките на изкопаеми горива", написа наскоро популярната в страната авторка от специализирания сайт OilPricе - Хейли Заремба.

На фона на тези благоприятни за страната прогнози обаче, Русия вече усеща ударите, свързани с опазването на околната среда. Това лято стана ясно, че въглеродният данък на ЕС може да струва на руските доставчици на желязо, стомана, алуминий и торове поне 1,1 милиарда евро годишно.

Износителите на тези руски стоки с голям въглероден отпечатък ще плащат подобна сума, когато европейските власти започнат да налагат изцяло трансграничния данък върху въглеродните емисии, официално предложен от Европейската комисия на 14 юли.

Русия ще плаща на ЕС годишно €1,1 милиарда въглероден данък

Русия ще плаща на ЕС годишно €1,1 милиарда въглероден данък

Най-силно от новия закон е засегнат руският експорт на желязо, стомана и торове

В бъдеще данъкът върху въглеродния отпечатък може да бъде разширен и върху други стоки, като петролните продукти (за което Европейският парламент призова през март ). Миналата година над 60% от европейския внос от Русия (60,1 милиарда евро от общо 95,3 милиарда евро) идва от енергетиката.

Данъкът върху въглерода може да стане напълно действащ от 2035 г., следва от становището на експертите на Европейската комисия, които препоръчват тази опция. Предполага се, че данъкът върху въглерода върху вноса постепенно ще се увеличи до 100% през периода 2026-2035 г., когато безплатните емисионни кредити, разпределени между участниците на европейския пазар на въглерод, се премахват.