"Най-голямата болест на българина е нихилизмът" ми каза преди време един български предприемач, с което силно ме провокира. И въпреки че естественото ми чувство за национална самозащита се включи, не мога да отрека, че до голяма степен e прав.

С това свое изказване той имаше предвид умението на нацията постоянно да се самоподценява - изтъкваме последните места в различни класации, показваме предимно провалите си - "лоши" пътища, "некачествено" здравеопазване, "ненаказана" корупция, и не на последно място - не вярваме в собствените си възможности. За да даде своя принос за излекуването на този нихилизъм, той, предприемачът, се е отдал на изграждането на мащабен проект, с който да докаже, че българите могат повече, отколкото предполагат. А какво правим ние?

Медиите също имаме съществена роля в разпространението на тази "болест" - много по-рядко показваме положителните примери за сметка на негативните. Не и този път обаче, не и с проекта "Зелени заедно". 

Снимка 571818

На специално създадената платформа zelenizaedno.bg ще откривате както важни и любопитни факти по темите за грижата за околната среда и устойчивото развитие, така и всички богати на информация, примери и идеи материали на Webcafe.bg и Money.bg.

Проектът, зад който застават редакциите на бизнес медията Money.bg и лайфстайл изданието Webcafe.bg, ще показва повече от доброто за сметка на лошото - в зелен нюанс. И веднага доказваме намеренията си:

Знаете ли, че България е сред трите страни в Европа, които най-успешно рециклират отпадъците от пластмасовите опаковки? В точни цифри - 59.2% от пластмасовия боклук бива оползотворен.

Знаете ли, че в България делът на възобновяемата енергия е 23.3% и е по-голям, отколкото в държави като Германия (19.3%) и Франция (19.1%)?

Знаете ли, че българите генерират значително по-малко боклук от средния европеец? Малко над 3 тона годишно се падат на човек от населението при над 5 тона средно за Европа.

Това са само три примера, които показват, че монетата има и друга страна. Българското общество и бизнес по естествен път достигат до резултати, които надминават средноевропейските и тези на големите икономики, спрягани често за пример. Но това далеч не означава, че няма още път, който да бъде извървян. Последното проучване на "Евробарометър" от март 2022 година показва, че половината от запитаните български малки и средни компании предприемат "малко действия", за да бъдат повече ресурсно ефективни. Едва 6% заявяват, че сериозно работят по въпроса, докато цели 19% - сред най-високите стойности в ЕС, не предприемат никакви действия.

Екипът на "Зелени заедно" вярва, че причината затова не е нежеланието, а липсата на добрия пример. През 2017 година американският икономист Ричард Талер получава Нобелова награда за икономика за изследванията на поведенческата икономика. В най-известната си книга - "Побутване", той доказва, че потребителите често вземат грешното решение на база пристрастност и имат нужда от леко "побутване", за да видят по-правилното.

Проектът "Зелени заедно" цели точно това - да побутне българския бизнес към по-устойчиво развитие, като му покаже различната алтернатива. Ето защо в следващите два месеца ще дадем много примери в тази посока. Ще срещнем Вас, нашите читатели, със зелените герои на нашата икономика. Ще Ви покажем компании за пример, чиято дейност може да бъде мерило за устойчиво развитие не само на българско, но и на европейско ниво. Ще Ви разкажем за тенденциите в най-важните икономически сектори и как те променят не само бизнес средата, но и потребителските нагласи. Ще Ви запознаем с опитни експерти, които ще отговарят на важните въпроси, чиито отговори всички търсим.

Така че, настройте се на зелена вълна и търсете ключовата дума "Зелени заедно"!

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil.