"Стандард енд Пуърс Рейтингс Сървисис" вдигна дългосрочния кредитен рейтинг на София на „ВВ+" от „ВВ", на база растящите приходи и подобрено изпълнение на бюджета. Перспективата е стабилна, съобщиха от пресцентъра на общината.
Рейтингът на София, (ВВВ+/Стабилна перспектива/А-2), се ограничава от ниската финансова гъвкавост на града, причинена от силната зависимост от трансфери от правителството и силния държавен контрол върху приходите и разходите, все още сравнително неустойчивите финансови показатели и високите нужди от финансиране за инфраструктура.
Тези фактори, обаче, частично се смегчават от високия икономически ръст, който води до растящи приходи и подобряващи се оперативни показатели - и благоприятния дългов профил.
Финансовата гъвкавост на града се ограничава от държавния контрол върху повечето приходи, но има тенденция към постепенно разширяване на местното самоуправление, благодарение на планираната децентрализация, с която ще се делегират права на общините по събирането и управлението на местни данъци и такси.
Положението на София като столица и политически, финансов и културен център дава като резултат сравнително висок икономически растеж.
Общината произвежда около 29% от БВП на страната и привлича почти 60% от всички преки чуждестранни инвестиции в България.
За периода 2006-2008 г. реалният ръст на БВП ще остане в рамките на 5.5%-6.0% годишно.
След тригодишно влошаване, изпълнението на бюджета се подобрява през 2006 г., като се наблюдава оперативен излишък от около 7% от оперативните приходи и общо почти балансиран бюджет.
Това обръщане на средносрочната тенденция на развитие е резултат най-вече на непланирани субсидии от държавния бюджет и повишаването на имуществените данъци. Средносрочно, обаче, оперативният излишък ще остане нисък, на нива 3%-5% от оперативните приходи.
През 2007-2009 г. планираното ускоряване на така нужната инфраструктурна инвестиционна програма, особено по отношение на сметосъбирането и извозването, е възможно да увеличи общия дефицит до около 10% от общите приходи.
Въпреки, че общината планира да увеличи прекия дълг до 50% от оперативните приходи до 2009 г., благоприятният дългов профил е в подкрепа на кредитоспособността на София.
Дългите срокове на падеж и профили на амортизация ще спомогнат за поддържане обслужването на дълга под 5% от общите приходи в средносрочен план.
Ликвидността на София е на средно ниво. Паричните остатъци без ограничения в разходването надвишават годишното обслужване на дълга.
Стабилната перспектива отразява очакването, че сравнително високият икономически ръст на София ще омекоти натиска от извършване на разходи, произтичащ от високото търсене на инфраструктурни и обществени услуги.
В рейтинга е заложено постепенното натрупване на пряк дълг до 50% от оперативните приходи до 2009 г., в очакване на инвестиционните грантове, свързани с присъединяването към ЕС.
Ако постепенната децентрализация, съчетана с по-добра прозрачност върху финансовата политика на общината, доведат до дългосрочна стабилност на засилващите се финансови показатели, то перспективата може да бъде променена на положителна.
Обратно, недостигът на държавни субсидии и растящите оперативни разходи на общинските предприятия, водещи до влошаване на оперативния баланс, биха подложили рейтинга на изпитание.