Смартфоните "изяждат" лаптопите и таблетите, като се превръщат в най-търсената технологична стока, купувана на изплащане в България. През първата половина на 2015 г. покупките на „умни" мобилни телефони са се увеличили с 60% в сравнение със същия период на 2014 г.
Така те се изкачиха в класацията на втора позиция, като изместват лаптопите, които паднаха на 3-то място. В същото време се наблюдава по-слабо търсене на мобилни устройства като лаптопи и таблети. През първото полугодие на 2015 г. молбите за закупуване на преносими компютри са намалели с 23%, a на таблети с близо 35%.
По отношение на потребителското търсене се наблюдава и друга тенденция - 8 от 10-те стоки от новото издание на популярната класация "Топ 10 на изплащане" от БНП Париба Лични Финанси, България, са по-евтини в сравнение с победителите от първата половина на 2014 година. Например, цената на най-търсените смартфони е намаляла с 10%, телевизорите са с около 30% по-евтини, а цената на лаптопите е близо с 20% по-ниска.
Най-голям е спадът при таблетите - 40%. Тази тенденция може се обясни с това, че все повече българи пазаруват стоки, които са в промоция. Това се потвърждава и от наскоро публикувано изследване, проведено от водеща агенция за пазарни проучвания. Според него близо 20% от оборота на търговците на дребно се осъществява от стоки на промоция.
Целта на „Топ 10 на изплащане" е да даде ясна картина на потребителското търсене. Рейтингът класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа продукти, според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от БНП Париба Лични Финанси, България за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на близо 180 000 молби, получени през първата половина на 2015 г. Около от 60% от тях са за 10-те най-търсени стоки.
Триумфът на смартфоните
След като бяха на трета позиция през първата половина на 2014 г., смартфоните се изкачват до второ място, измествайки традиционните сребърни медалисти - лаптопите. Непрекъснато нарастващото търсене на „умни" телефони беше отчетено за първи път през първото полугодие на 2013 г., когато те дебютираха в "Топ 10 на изплащане" директно на четвъртата позиция. От тогава те са продуктът, който постоянно реализира ръст.
Най-търсеният модел смартфон през първото полугодие на 2015 г. има изключителни характеристики, като: 5.1 инча Full HD дисплей с 16 милиона цвята, 16MP основна камера и 2 MP предна камера, 16 GB вътрешна памет и операционна система Android. Устройството поддържа различни функции като: GPS, четец на електронни книги, TV-out слот и други. Средната цена е 970 лева - 1 050 лева.
Любопитна тенденция е, че смартфоните изместват таблетите. Много хора използват тези преносими устройства за работа извън офиса или за забавление. Сега, с увеличените размери и капацитет на смарт телефоните, потребителите предпочитат да притежават едно портативно устройство, вместо две. Според експертите на БНП Париба Лични Финанси, България, това се дължи на факта, че новите модели са с големи екрани, обикновено около 5.5 инча и мощни процесори. Това позволява на потребителите да използват услуги и приложения, които до скоро бяха удобни за ползване основно през таблети или преносими компютри.
Наред с това, налице е съществена промяна по отношение на дизайна на уеб сайтовете. В момента много компании преработват корпоративните си страници, така че те да отговорят на изискванията за адаптивен дизайн на търсачки като Goоgle и съответно да бъдат по-високо индексирани. Това означава една страница да бъде удобна за разглеждане на всички видове устройства: таблети, мобилни телефони, персонални компютри и др. Така хората могат да сърфират в любимите си сайтове по същия приятен начин, както и ако са пред лаптопа си.
Друг фактор, който увеличава търсенето на смарт телефони е развитието на мобилните мрежи. В момента всички телекоми инвестират в увеличаване на техния капацитет, особено в предоставянето на достъп до мобилен пренос на данни. Нещо повече, в България вече навлизат и последно поколение 4G мрежи. По този начин страната ни следва световната тенденция в изместването на фокуса на телекомуникационните услуги от мобилен глас към мобилни данни.
По-евтини, но умни телевизори
Според данните на БНП Париба Лични Финанси, България, през първата половина на 2015 г. българите са закупили на изплащане много по-евтини телевизори в сравнение със същия период на 2014 г. Средната цена на новия победител е 570-620 лева, а най-търсеният телевизор в първата половина на 2014 г. е бил на цена от 840-890 лева. Топмоделът в новото издание на класацията е устройство с размери от 32 инча, докато през първата половина на 2014 г. е бил модел с 40 инчов екран.
Въпреки това, няма съществена разлика по отношение на техническите характеристики на телевизорите. И двете устройства са умни, свързани с интернет и имат HD резолюция. Това показва, че българите искат да използват всички предимства, които съвременните технологии предоставят. Сред тях са: гледане на онлайн видео директно на телевизора, използване на социални мрежи, комуникация чрез различни уеб базирани приложения, като Skype, онлайн покупки и други.
За уютен дом
В новото издание на "Топ 10 на изплащане" мебелите за дома отбелязват значително присъствие. Сред най-търсените стоки са дивани, обзавеждане за спалня и хол. С цел да повишат удобствата и уюта на дома си, потребителите купуват на изплащане и перални, хладилници и готварски печки. През първата половина на 2015 г. на изплащане са закупени и стоки като бойлери, матраци и климатици. Те са в непосредствена близост до продуктите, победители в "Топ 10 на изплащане" и някои от тях имат потенциал да влязат в следващото издание на класацията.
Диваните отбелязват най-значителен ръст в рамките на класацията. Подадените молби за тези стоки са нараснали с около 30% на годишна база и се изкачват в класацията от 8 на 5 място. Появата на холните гарнитури в рейтинга е знак, че българите инвестират в повишаването на качеството на живот в домовете си.