![](https://gdebg.hit.gemius.pl/_[TIMESTAMP]/redot.gif?id=AfI1jW_6XW9ZSMXNmMNXC8VIXmc1QC8CtCPXD8bQsID.d7/fastid=blbfnllawvgcnpbxsdgtqcrdkfjv/stparam=mkmpcidgjw/nc=0/gdpr=0/gdpr_consent=)
Една от най-сложните машини в човешката история - и като конструкция, и като мащаби на съпътстващата я логистика. Това държи в джоба си всеки притежател на смартфон днес. "Умните" мобилни телефони са конструктивно предизвикателство по много причини - те трябва да съчетаят компактност, производителност, автономност и качествени камера и екран в устройство на достъпна цена. За да стане това, "зад кадър" работи огромна глобална индустрия, от която виждаме единствено крайния продукт.
Какъв е всъщност пътят на смартфона? Всяка марка и всеки модел си имат специфики, но все пак можем да проследим основните стъпки от началото до края.
Производството
В най-общ план, веригата на доставки при смартфоните има четири основни елемента:
- Добив на суровини
- Производство на компоненти
- Сглобяване на устройствата
- Пакетиране и транспорт
Първият от тези елементи изглежда най-абстрактно, но според данни на Statista, в един смартфон може да намерите:
- 25% силиций
- 23% пластмаса
- 20% желязо
- 14% алуминий
- 7% мед
- 6% олово
- 2% цинк
- 1% калай
- 1% никел
- 0,03% барий
- 0,017% злато
От тях се правят различните компоненти - дънна платка, на която са процесорът и паметта, антена, дисплей, микрофон, високоговорител, батерия, камера и т.н. Всеки от тях си има собствена верига на доставки.
Както отбелязва Ethical Consumer, във всеки iPhone "участват" над 200 доставчика на компоненти - често даже производителят на смартфони трудно може да проследи откъде идва всеки един детайл. Така или иначе, частите се събират в завода на дадената смартфон компания (или на неин производствен партньор) и започва процес, който включва около 400 стъпки и десетки отделни производствени линии.
Накрая устройството е готово, пакетирано и тръгва към склада, за да стигне до магазина и от там - до клиента.
Рециклирането
И най-добрият смартфон след известно време трябва да излезе от употреба. Може да е морално остарял и несъвместим с новите приложения или пък да има повреда, чието отстраняване да е икономически неизгодно. Тогава започва обратният процес - превръщането на устройството обратно в сбор от полезните материали, вложени в него.
Това е важно не само от икономическа гледна точка. Старият смартфон може да се превърне в заплаха както за околната среда, така и за човешкото здраве заради веществата, които се отделят от тях и особено от батериите им.
![Снимка 662208](https://webnews.bg/uploads/images/08/2208/662208/768x432.jpg?_=1713782908)
Източник: Yettel
Ако решим да изхвърлим устройството си по отговорен начин, то попада при компания за рециклиране. Тя събира смартфоните и другите електронни устройства и ги транспортира до своя рециклиращ център.
След това всяка джаджа бива надлежно описана и инспектирана. Устройствата, които са годни за повторна употреба, преминават през специални процедури, които подготвят техния софтуер и хардуер за новите им собственици.
Тези, които не могат да се използват отново, биват нарязани на малки парчета, което позволява тяхното сепариране:
- Пластмасата от корпуса и аксесоарите се преработва и така много по-лесно може да се използва за направата на нови продукти в сравнение с производството на нова пластмаса.
- Стъклото също се преработва, след което може отново да се използва за стъклени продукти или да се вложи в строителството на сгради и пътища.
- Алуминият е един от най-добре поддаващите се на рециклиране материали - той се претопява и след това от него се правят нови продукти.
- Литиевите батерии трябва да се рециклират с особено внимание за околната среда и здравето на хората, като от тях се извличат желязо, графен, никел, кобалт, литий и т.н. Те след това могат да се използват за нови батерии.
- Ценните метали като злато, сребро, паладий, платина и мед се извличат от интегралните схеми и могат да се използват отново - в един смартфон има десетки пъти повече злато на грам, отколкото в рудата.
Няма как всички клиенти да бъдат наясно с положителните страни на рециклирането на смартфоните и затова е важно търговците и телекомите да насърчават този процес. Пример у нас е Yettel, които в рамките на кампанията "Смартфон вселена" предлагат както по-дълга гаранция (три години вместо стандартните две) и собствен сервиз, така и различни бонуси за тези, които върнат стар мобилен телефон при покупката на нов.
"Само за последната година събрахме с 60% повече стара техника в магазинната ни мрежа спрямо 2022 г. и успяхме да предотвратим попадането на над 28 тона електронни отпадъци на сметището. Принос за това има и програмата ни "Рециклирай и спести", която насърчава потребителите да се освободят от ненужните си устройства с отстъпка при покупка на нов смартфон. Както и активната ни комуникация по темата - вече близо 80% от потребителите са наясно, че сред операторите има такива, които събират и рециклират стари устройства", коментира Маргита Колчева, мениджър "Устойчиво развитие" в Yettel.
![Снимка 662207](https://webnews.bg/uploads/images/07/2207/662207/768x432.jpg?_=1713782907)
Източник: Yettel
Баланс между потребителските нужди, опазването на природата и ограничените ресурси - това е реалността на смартфон бизнеса днес. Именно поради тази причина сложността в него не идва само от надпреварата за най-бърз процесор или най-добра камера. Има неща, които просто са много по-важни и устойчивото развитие е на челно място сред тях.