Една от най-сложните машини в човешката история - и като конструкция, и като мащаби на съпътстващата я логистика. Това държи в джоба си всеки притежател на смартфон днес. "Умните" мобилни телефони са конструктивно предизвикателство по много причини - те трябва да съчетаят компактност, производителност, автономност и качествени камера и екран в устройство на достъпна цена. За да стане това, "зад кадър" работи огромна глобална индустрия, от която виждаме единствено крайния продукт.

Какъв е всъщност пътят на смартфона? Всяка марка и всеки модел си имат специфики, но все пак можем да проследим основните стъпки от началото до края.

Смартфонът е тук - и ще остане за по-дълго

Смартфонът е тук - и ще остане за по-дълго

Вече не третираме смарт устройствата като играчки и това е добра новина за цялата планета

Производството

В най-общ план, веригата на доставки при смартфоните има четири основни елемента:

  • Добив на суровини
  • Производство на компоненти
  • Сглобяване на устройствата
  • Пакетиране и транспорт

Първият от тези елементи изглежда най-абстрактно, но според данни на Statista, в един смартфон може да намерите:

  • 25% силиций
  • 23% пластмаса
  • 20% желязо
  • 14% алуминий
  • 7% мед
  • 6% олово
  • 2% цинк
  • 1% калай
  • 1% никел
  • 0,03% барий
  • 0,017% злато

От тях се правят различните компоненти - дънна платка, на която са процесорът и паметта, антена, дисплей, микрофон, високоговорител, батерия, камера и т.н. Всеки от тях си има собствена верига на доставки.

Както отбелязва Ethical Consumer, във всеки iPhone "участват" над 200 доставчика на компоненти - често даже производителят на смартфони трудно може да проследи откъде идва всеки един детайл. Така или иначе, частите се събират в завода на дадената смартфон компания (или на неин производствен партньор) и започва процес, който включва около 400 стъпки и десетки отделни производствени линии.

Накрая устройството е готово, пакетирано и тръгва към склада, за да стигне до магазина и от там - до клиента.

Рециклирането

И най-добрият смартфон след известно време трябва да излезе от употреба. Може да е морално остарял и несъвместим с новите приложения или пък да има повреда, чието отстраняване да е икономически неизгодно. Тогава започва обратният процес - превръщането на устройството обратно в сбор от полезните материали, вложени в него.

Това е важно не само от икономическа гледна точка. Старият смартфон може да се превърне в заплаха както за околната среда, така и за човешкото здраве заради веществата, които се отделят от тях и особено от батериите им.

Снимка 662208

Източник: Yettel

Ако решим да изхвърлим устройството си по отговорен начин, то попада при компания за рециклиране. Тя събира смартфоните и другите електронни устройства и ги транспортира до своя рециклиращ център.

След това всяка джаджа бива надлежно описана и инспектирана. Устройствата, които са годни за повторна употреба, преминават през специални процедури, които подготвят техния софтуер и хардуер за новите им собственици.

Тези, които не могат да се използват отново, биват нарязани на малки парчета, което позволява тяхното сепариране:

  • Пластмасата от корпуса и аксесоарите се преработва и така много по-лесно може да се използва за направата на нови продукти в сравнение с производството на нова пластмаса.
  • Стъклото също се преработва, след което може отново да се използва за стъклени продукти или да се вложи в строителството на сгради и пътища.
  • Алуминият е един от най-добре поддаващите се на рециклиране материали - той се претопява и след това от него се правят нови продукти.
  • Литиевите батерии трябва да се рециклират с особено внимание за околната среда и здравето на хората, като от тях се извличат желязо, графен, никел, кобалт, литий и т.н. Те след това могат да се използват за нови батерии.
  • Ценните метали като злато, сребро, паладий, платина и мед се извличат от интегралните схеми и могат да се използват отново - в един смартфон има десетки пъти повече злато на грам, отколкото в рудата.

Няма как всички клиенти да бъдат наясно с положителните страни на рециклирането на смартфоните и затова е важно търговците и телекомите да насърчават този процес. Пример у нас е Yettel, които в рамките на кампанията "Смартфон вселена" предлагат както по-дълга гаранция (три години вместо стандартните две) и собствен сервиз, така и различни бонуси за тези, които върнат стар мобилен телефон при покупката на нов.

Една трета от българите използват смартфона си, докато не спре

Една трета от българите използват смартфона си, докато не спре

Yettel иска да предотврати попадането на 127 тона е-отпадъци в природата през следващите години

"Само за последната година събрахме с 60% повече стара техника в магазинната ни мрежа спрямо 2022 г. и успяхме да предотвратим попадането на над 28 тона електронни отпадъци на сметището. Принос за това има и програмата ни "Рециклирай и спести", която насърчава потребителите да се освободят от ненужните си устройства с отстъпка при покупка на нов смартфон. Както и активната ни комуникация по темата - вече близо 80% от потребителите са наясно, че сред операторите има такива, които събират и рециклират стари устройства", коментира Маргита Колчева, мениджър "Устойчиво развитие" в Yettel.

Снимка 662207

Източник: Yettel

Баланс между потребителските нужди, опазването на природата и ограничените ресурси - това е реалността на смартфон бизнеса днес. Именно поради тази причина сложността в него не идва само от надпреварата за най-бърз процесор или най-добра камера. Има неща, които просто са много по-важни и устойчивото развитие е на челно място сред тях.